ULTIMELE LECTURI:

Mai târziu
O viață regăsită
Cadoul
Lumea inelară
Marginea umbrei
Pacientul
X feluri de a muri
Omul Șoaptă


Gică Andreica's favorite books »

joi, 16 mai 2024

Recenziile lui Gică 183 - Sarek de Ulf Kvensler (CRIME CLUB)


Titlu: Sarek 

Autor: Ulf Kvensler 

Editura: CRIME SCENE PRESS

Titlu original: Sarek (2022)

Traducere de Carmen-Olimpia Tache

Anul apariției: 2024

Număr pagini: 424

Media pe Goodreads: 3,57 (din 5.749 note)

 

„O scurtă privire la hartă dezvăluia faptul că Sarek era mult mai interesant decît Padjelanta. Practic, toată secțiunea centra­lă era acoperită de pete de maro și alb, cu petice și linii albastre între ele. Zonele maro erau cele în care contururile de diferen­ță de nivel erau atît de apropiate încît nu puteau fi distinse. Al­bul indica ghețari; știam că mulți dintre ghețarii Suediei erau în Sarek. Albastrul arăta lacuri și ape curgătoare, în primul rînd Rahpaadno, rîul important care curge prin Valea Rapa pînă la del­ta pe care o formează la marginea nord-vestică a lacului Lájtávrre. Numele munților aprindeau imaginația: Ruohtes, Tsahkok, Alkatj, Ahpar, Skarki.

Asta era adevărata sălbăticie, mii de kilometri pătrați fără ca­bane și trasee, teren dificil și necruțător. Ai fi putut să mergi zile întregi fără să întîlnești picior de om, mai ales în această perioadă a anului. În mijlocul parcului era marcat un telefon pentru ur­gențe. Mi-am dat seama că, dacă erai în unul dintre colțurile mai îndepărtate ale acestuia, ar dura zile întregi să ajungi la el.”

            Anna, Henrik și Milena se pregătesc să plece într-o nouă drumeție în munți, un hobby pe care-l practică de mulți ani, din vremea studenției. Planul inițial era să meargă din nou pe Kungsleden, de la Abisko la Kebnekaise, un traseu nu tocmai ușor, dar sigur. Însă se pare că de data asta un nou membru se va alătura micului grup, și anume Jacob, un bărbat cu mușchi bine conturați și foarte atrăgător, pe care Milena l-a cunoscut online. Dar Anna e sigură că-l știe de undeva pe Jacob și că noul iubit al prietenei sale nu are tocmai intenții curate. Câteva zile mai târziu, după ce în sfârșit Henrik a fost de-acord ca Jacob să vină cu ei, cei patru tineri se află în trenul de noapte spre Abisko, urmând să coboare, așa cum stabiliseră, la Kungsleden. Dar în ultimul moment Jacob le propune să abandoneze traseul stabilit și să se îndrepte spre Sarek, pentru că a rezervat deja un elicopter care să-i ducă pe platoul stâncos de la intrarea dinspre Parc. Confuzi, dar dornici în același timp de o experiență inedită, ceilalți acceptă cu sufletul la gură oferta, neștiind că următorii kilometri parcurși pe jos vor decide cine trebuie să moară și cine merită să scape cu viață din ghearele munților.

               Romanul se desfășoară sub forma unui interogatoriu pe care inspectorul Anders Suhonen i-l ia Annei Samuelsson, descoperită, rănită și udă din cap până-n picioare, în Parcul Național Sarek, internată în prezent în spitalul Gällivare. Și așa, prin relatarea (întreruptă și reluată) protagonistei ne imersăm în drumeție, pornim la drum alături de cei trei prieteni, la distanță sigură de noul venit. Și odată ce pătrundem în Sarek, orice urmă de civilizație dispare. La picioarele noastre se întinde Valea Rapa, iar la orizont se văd piscurile înalte, greu de escaladat. Aici natura se transformă într-o adevărată provocare, e nevoie de o voință de fier și de forță fizică pentru a traversa râurile înghețate prin care trec curenți puternici. Fiecare pas trebuie calculat cu grijă, tot timpul trebuie să ai trei puncte de sprijin, ca să nu-ți pierzi echilibrul și să te prăbușești în apa rece sau în prăpastie. Proviziile ajung doar pentru o săptămână, îmbrăcămintea călduroasă și de protecție nu trebuie să intre în contact cu umezeala și e necesar să ai la tine un dispozitiv electronic de urmărire, ca ajutoarele să te repereze repede și eficient în pustiul ploios de aproape 2.000 de kilometri.

            Drumul anevoios pe care-l parcurg Anna, Henrik, Milena și Jacob se transformă încet, dar sigur, într-un traseu de autocunoaștere, Sarek reușind să le scoată cele mai profunde temeri la suprafață. Paranoia crește cu fiecare popas, Anna nu-l scapă pe Jacob din vedere, fiind sigură că iubitul Milenei le va întinde o capcană, îi va ucide și va scăpa cu mâinile curate. De asemenea, își dă seama și că Henrik, logodnicul ei și profesorul căruia studenții îi ciuguleau odinioară din palmă la conferințe, nu mai e într-o formă fizică așa bună, renunțând, fără știrea ei, la orele de sală, înaintând tot mai greu și pierzându-și suflarea, confruntându-se mai nou și cu frica de înălțime. La rândul ei, Milena se dovedește o păpușă ușor de manipulat, ale cărei sfori se află în mâinile lui Jacob. Cât despre ultimul membru al grupului, ei bine... Jacob e (și nu e) malefic, e (și nu e) un iubit model, ipostazele sale fiind alterate la fiecare capitol de viziunile (implicate) ale Annei și Milenei.

            Sarek e mai mult decât un parc natural, e purgatoriul, e locul unde damnații își mărturisesc păcatele. Și, în același timp, e un cronotop în care anotimpurile duc o luptă acerbă. Peisajele cromatice de primăvară sunt spălate în următoarea clipă de ploile torențiale de toamnă, soarele de vară ce le usucă echipamentul este umbrit fulgerător de zăpada ce cade din cer fără niciun avertisment. Astfel, Sarek devine un personaj în sine, un soi de zeitate ce-i pune la încercare pe cutezătorii ce-i vizitează tărâmul. Concluzionând, romanul lui Ulf Kvensler e o combinație interesantă între stilul pe care l-au adoptat Ruth Ware și Lucy Foley și Nordic Noir, aruncând niște personaje de hârtie, superficiale, într-un context sumbru și tensionat. E scris bine, îți stârnește interesul în aceeași măsură în care-ți pune nervii la încercare,  și merită citit, dacă nu pentru plot, atunci pentru peisajele montane descrise cu atâta acuratețe.


Un proiect:

Pentru mai multe păreri, aruncați o privire pe blogurile colegilor mei, unde, zilele acestea, au apărut sau urmează să apară recenzii despre romanul lui Ulf Kvensler:

Anca și cărțile.ro

Literatura pe tocuri

Ciobanul de Azi

Biblioteca lui Liviu

Fata Cu Cartea

Analogii, Antologii

Falled

Citește-mi-l



luni, 13 mai 2024

Recenziile lui Gică 182 - Călăul lui Gaudí de Aro Sáinz de la Maza


Titlu: Călăul lui Gaudí 

Serie: Milo Malart (#1)

Autor: Aro Sáinz de la Maza

Editura: CRIME SCENE PRESS

Titlu original: El asesino de La Pedrera (2012)

Traducere de Georgiana Nuțu

Anul apariției: 2023

Număr pagini: 624

Media pe Goodreads: 3,96 (din 381 note)

 

            Barcelona... Un oraș zugrăvit și modelat de istorie, vechi și nou deopotrivă, unde s-au născut vestiți pictori, sculptori și arhitecți. Locul perfect în care să răpești un fost ministru al culturii, să-l ții închis cinci zile fără apă și mâncare, și apoi să-l legi cu niște cabluri metalice de fațada clădirii La Pedrera, să-l stropești cu benzină și să-i dai foc. Da, asta au surprins camerele de supraveghere, asta apare și în filmarea postată pe net dintr-un internet café, iar rămășițele carbonizate pe care echipele de intervenție le-au recuperat reprezintă dovada incontestabilă că prin oraș își face veacul un ucigaș cu sânge rece, posibil piroman. Dar de ce și-a filmat oribila crimă? Vrea să transmită un mesaj sau să se pună în lumina reflectoarelor? Și de ce a ales să-și suspende victima pe La Pedrera? Ținta lui e clădirea sau opera lui Gaudí? Oricum ar sta, de fapt, treaba, un lucru e cert, doar o minte tulburată poate să prindă un monstru, așa că e momentul propice ca inspectorul Milo Malart să intre în scenă.

            Suspendat din funcție după ce i-a fracturat mandibula unui superior și hărțuit de colegi și presă din cauza unei scurgeri de informații ce a dus la moartea unei femei nevinovate, într-o investigație anterioară, Milo Malart se confruntă acum cu sinuciderea propriului nepot, Marc, care și-a zburat creierii chiar cu arma lui de serviciu. Aflat cu trupul și sufletul pe marginea prăpastiei, Milo este rechemat, datorită unei judecătoare care a tras niște sfori, la Secția Centrală de Poliție pentru a se ocupa de ancheta ce-l vizează pe așa-zisul Călău al lui Gaudí. Dar șefii au impus două condiții pentru ca Milo să se întoarcă în joc: să meargă la psiholog și să facă echipă cu Rebeca Mercader, o tânără inspectoare-adjunctă ageră și „fioroasă”, altfel spus, o bonă care nu trebuie să-l scape din ochi. Și în timp ce Rebeca depune toate eforturile ca să-l convingă că e o polițistă competentă și analizează filmările în care apare criminalul cu cască de motociclist, președintele Círculo Gaudí este răpit chiar din propria mașină. Sau poate că a fugit cu banii? Însă, dacă ucigașul a mai făcut o victimă, atunci bogătașul cu o avere nejustificată s-ar putea să mai aibă doar cinci zile de trăit.

            Milo nu e doar un polițist cu un comportament neconvențional, ci și un om care poate să empatizeze puternic cu victimele și călăii, în special atunci când este la locul de muncă. Se pune în rolul făptașului, caută motive, analizează scenariile, aduce ipoteze noi și încearcă să anticipeze următoarea mișcare a criminalului. Metodele lui de lucru sunt diferite, mintea sa fiind mai mereu cu un pas înaintea ucigașului. Știe ce urmează să se petreacă, dar nu cunoaște identitatea răpitorului și nu are idee despre locul în care este ținut captiv Félix Torrens. Și încet-încet, printr-un raționament straniu, dar logic, ajunge la concluzia că ținta lui este, de fapt, Barcelona. Dar de ce ar vrea cineva să se răzbune pe un oraș? Și ce e cu focul? E într-adevăr vorba despre un piroman sau flăcările trimit la Trandafirul de Foc, la săptămâna tragică din 1909 când Barcelona a ars din temelii?

            De la văduva primarului și posibil viitoarea văduvă a lui Félix Torrens, două femei arogante și parvenite ce-i tratează pe locuitorii modești cu dispreț, la un prezentator TV care se află în plină ascensiune datorită unor scurgeri de informații ce pare să provină chiar din sânul poliției și până la un bibliotecar francmason care le explică celor doi investigatori semnificațiile simbolurilor pe care Gaudí le-a preluat în operele sale (rămânând încă o enigmă dacă mărețul arhitect a făcut sau nu parte din masonerie), Milo și Rebeca ajung să se cunoască cu adevărat, să se completeze unul pe celălalt și să pună informațiile tangibile și presupunerile personale cap la cap, pentru a da de urma Călăului lui Gaudí. Însă toate pistele posibile duc într-o fundătură, ceva nu se potrivește în scenariul pe care l-au încropit, și o întrebare esențială tot nu le dă pace... Care e legătura dintre fostul ministru Eduard Pinto și președintele Círculo Gaudí?  

            Cu thrillerul de față, Aro Sáinz de la Maza trece automat pe lista celor mai buni scriitori spanioli de suspans, alături de Carmen Mola și Juan Gómez-Jurado. E violent, grotesc și bizar, un roman care primește, fără nicio obiecție, cinci stele pe Goodreads. Barcelona, acum un oraș al turiștilor ce-l vizitează ca pe un mall, arde fără să ardă, protagonistul nostru e pe cât de excentric, pe atât de ingenios, un Sherlock veritabil completat de o parteneră/jumătate rațională, iar ucigașul e parcă desprins din cele mai întunecate coșmaruri, o umbră răzbunătoare care nu cunoaște mila sau compasiunea. Și atunci când simți că drumurile nu duc nicăieri, nu dispera, „E mai bine să aprinzi o lumânare decât să blestemi întunericul” (Confucius), unul dintre citatele preferate ale lui Milo Malart, ups... e timpul să vă las, fiindcă inspectorul nostru iarăși a ratat o programare la psiholog.


COMANDĂ CARTEA


duminică, 12 mai 2024

Editura NICULESCU la Bookfest 2024 - 4 titluri pe care nu trebuie să le ratezi

Ne face plăcere să vă prezentăm câteva dintre titlurile pe care le veți putea găsi la standul editurii NICULESCU, din cadrul Târgului de Carte Bookfest 2024, care va avea loc în perioada 29.05-02.06, la Romexpo, în Pavilionul B2.

 

Prima noutate-surpriză care poate fi deja comandată de pe site și pe care o veți găsi la standul editurii este „Joc Mortal”, un thriller exploziv scris de legendarul actor britanic, Sir Michael Caine:


„Extraordinar!” 

The Telegraph

 

„Cel mai provocator thriller apărut în ultima vreme!”

The Guardian

 

Într-o groapă de gunoi din estul Londrei, este găsită o cutie cu material radioactiv, care dispare înainte ca poliția să ajungă la fața locului.

Cu agențiile de securitate din întreaga lume în alertă, detectivul Harry Taylor și echipa sa sunt cei care trebuie să iasă pe străzi în căutarea valizei. Cât timp are Harry și câți jucători se vor alătura acțiunii, înainte ca uraniul lipsă să lumineze cerul?

 

Tot în colecția NOIR urmează să apară „Relicva haosului”, cel de-al treilea volum din Saga Soarelui Negru, de Éric Giacometti și Jacques Ravenne:


„Thrillerul ezoteric face casă bună cu literatura de calitate!”

SUD OUEST

 

Iulie 1942. Niciodată rezultatul războiului nu a părut atât de nesigur. Dacă Anglia a reușit să scape de orice risc de invazie, Rusia lui Stalin se înclină sub atacul armatelor lui Hitler. Europa este pe punctul de a se prăbuși.

Prin căutarea svasticii, războiul ocult este declanșat în încercarea de a înclina balanța conflictului. Cine va găsi ultimul obiect sacru va câștiga.

Tristan Marcas, un agent dublu, pleacă în căutarea comorii pierdute a Romanovilor, care ascunde, potrivit ultimului țar, relicva supremă. La Berlin, Moscova și Londra se lansează o cursă contracronometru.

 

Continuăm cu o apariție ce tratează un subiect dur și de actualitate, „Disidentul Alexei Navalnîi”, de David M. Herszenhorn:


„Unde a găsit Alexei Navalnîi curajul și puterea de a deveni cea mai influentă voce a opoziției din Rusia, luptând împotriva regimului dictatorial al lui Vladimir Putin atât din stradă, cât și din închisoare? În cartea de față, David M.  Herszenhorn îl prezintă într-o manieră inteligentă pe disidentul înzestrat cu o tenacitate extraordinară, care a avut mereu idealuri mărețe şi care a fost hotărât să pună bazele unui stat democratic.”

DAVID E. HOFFMAN,

autorul cărților The oligarchs și The dead hand

 

„Multe persoane cred că Vladimir Putin nu a avut niciodată o concurență politică în Rusia, dar acest lucru nu este adevărat. Dacă în această țară ar fi avut loc alegeri libere și corecte, Alexei Navalnîi ar fi câștigat cu ușurință cursa pen- tru președinție. David M. Herszenhorn, autorul cărţii de faţă, conturează aici profilul disidentului rus, astfel încât să-l înțelegem mai bine pe bărbatul care a reprezentat multă vreme cea mai  bună soluție la regimul lui Putin. De ase- menea, descrie eforturile pe care preşedintele rus a fost dispus să le facă pentru a-și opri adversarul și a împiedica popularizarea mesajelor sale, abuzând în mod inacceptabil de sistemul de justiție penală ca să-i tortureze pe Navalnîi și pe co- legii săi, prizonieri politici.”

BILL BROWDER,

autorul cărților Alertă roșie și Blocați conturile!

 

„Cartea este o descriere captivantă a bărbatului care va rămâne poate cea mai strălucită figură a opoziției din Rusia!”

GREGORY FEIFER,

director executiv al Institutului pentru Afaceri Mondiale Actuale

 

Disidentul este o biografie bazată pe informațiile din știrile despre Alexei Navalnîi, cel care a fost dușmanul numărul unu al președintelui rus Vladimir Putin, avocat, blogger, activist anticorupție, organizator de proteste, lider al opoziției din Rusia, candidat la primăria orașului Moscova, strateg de campanie, victimă a unor otrăviri,  „prizonier de conștiință” și un critic dur al războiului. Alexei Navalnîi era detestat atât de mult de liderul de la Kremlin, încât acesta nici măcar nu-i rostea numele.

 

Iar în colecția ROUGE veți descoperi un roman istoric cutremurător, „Gemenele de la Auschwitz”, de Eva Mozes Kor: 


Memoriile sfâșietoare și inspiratoare ale unei fetiţe de zece ani, care a supraviețuit, alături de sora sa geamănă, iadului de la Auschwitz. Naziștii le-au cruţat viața doar pentru că erau gemene.


În vara anului 1944, Eva Mozes Kor și familia ei au ajuns la Auschwitz. Aici toţi membrii acesteia au fost despărțiți: cele două surori mai mari și părinții au fost duşi direct în camerele de gazare, în timp ce Eva și sora ei geamănă, Miriam, au fost date pe mâna doctorului Josef Mengele, devenit cunoscut sub numele de „Îngerul Morții”. Pe atunci, cele două fete aveau doar zece ani. 

La Auschwitz, gemenele s-au bucurat de „privilegii” precum a-și putea păstra hainele și a nu fi tunse zero. În schimb, au fost supuse experimentelor medicale sadice ale lui Mengele. De asemenea, în fiecare zi au trebuit să lupte pentru supraviețuire, în timp ce alţi gemeni au murit în urma experimentelor care s-au făcut pe ei, dar şi din cauza foametei şi a proliferării bolilor din lagărul de concentrare.   Gemenele de la Auschwitz ne face cunoscută povestea inspiratoare a rezistenței și supraviețuirii unui copil în fața răului suprem, fiind spusă simplu şi cu multă emoție. Cartea cuprinde și un epilog despre uimitoarea vindecare a Evei și decizia sa remarcabilă de a-i ierta în mod public pe naziști. Prin muzeul deschis de aceasta și discursurile susţinute, Eva Mozes Kor și-a dedicat viața mărturiei pe care a dat-o lumii despre Holocaust, oferind speranță supraviețuitorilor acestui genocid. De asemenea, a încercat să transmită un mesaj de iertare, îndemnând la pace şi la lupta împotriva urii și a prejudecăților din lume.

 

„Emoționantă și plină de viață... O carte despre puterea spiritului uman.”

Arhiepiscopul DESMOND TUTU, laureat al Premiului Nobel pentru Pace


Ce spui? Ne vedem la Bookfest?

vineri, 10 mai 2024

Recenziile Mădălinei 63 - Minciunile pe care le spun de Julie Clark (CRIME CLUB)


Titlu: Minciunile pe care le spun  

Autor: Julie Clark

Editura: TREI

Titlu original: The Lies I Tell (2022)

Traducere de Luminița Gavrilă

Anul apariției: 2024

Număr pagini: 384

Media pe Goodreads: 4,10 (din 75.303 note)

 

            Niciodată nu știi la ce să te aștepți atunci când vine vorba de Julie Clark și de thrillerele ei atipice, pentru că întotdeauna o să te trezești că viziunea ți-e întoarsă cu susul în jos și că nimic din ceea ce ai crezut la început nu se potrivește cu deznodământul. Am impresia că cel mai mare talent al autoarei nu e să construiască o poveste palpitantă, cu personaje incredibil de credibile, ci să-l manipuleze pe cititor în așa fel încât să aleagă mereu pista greșită, ca apoi să-i dea lovitura de grație printr-o dezvăluire șocantă. „Minciunile pe care le spun”, cel mai recent roman al ei tradus în limba română, face parte din categoria thrillerelor domestice, în care doar moralitatea este ucisă, mai bine spus măcelărită în chip grotesc, de bărbații ale căror dependențe și intenții necurate sunt scoase la lumină prin șiretlicurile unei femei „fatale”, pentru care răzbunarea și dreptatea sunt cele mai importante accesorii. Pornind de la o temă de actualitate, și anume corupția ce erodează sistemul politic și viața socială, Julie Clark marjează pe bestializarea bărbaților, pe care îi transformă în niște creaturi fără minte, dionisiace, mânate doar de instincte, comparativ cu femeile care sunt cu capul pe umeri, raționale și mult mai puternice decât sexul „tare”, toate astea fără să facă apel la feminismul exagerat ce le preschimbă de multe ori pe doamne în supraoameni. În acest caz, la capetele firului narativ se află două femei puternice, cât se poate de diferite, angajate într-un joc de-a șoarecele și pisica în care minciunile sunt cu atât mai verosimile cu cât sunt mai gogonate. Dar ca să nu vorbim în van și să cădem în patima clișeelor inutile, haideți să vedem cum stă treaba de fapt și cine sunt protagonistele noastre.

               Dacă s-ar oferi un premiu pentru cea mai mare impostoare, Meg Williams ar fi cu siguranță câștigătoarea. O actriță desăvârșită, o escroacă sentimentală fără cusur, o maestră a minciunilor, Meg și-a petrecut fiecare clipă a existenței perfecționându-și tacticile de joc, având grijă să obțină întotdeauna ceea ce-și dorește fără să lase vreo urmă. Țintele ei preferate – bărbații bogați, imorali, corupți până în măduva oaselor; strategia folosită – câștigă-le încrederea, fă-i să devină dependenți de tine și de serviciile tale (nu e cazul să vă gândiți la prostii) și adu-i la sapă de lemn, având grijă să nu-ți dai niciodată arama pe față. Meticuloasă, foarte atentă la fiecare gest, Melody, Maggie, Maddie ori altă derivație de la adevăratul său nume, studentă, agentă imobiliară sau femeie casnică, depinde de situație, de scop și de orașul în care se află, protagonista a făcut multe victime, însă tot ce-și dorește e să se răzbune. La nici optsprezece ani, tânăra Meg și-a pierdut casa, a fost nevoită să renunțe la liceu și să locuiască împreună cu mama ei într-o mașină, doar pentru că cineva, o figură importantă în viața politică, a păcălit-o pe cea care i-a dat viață să renunțe la tot ce avea. Trăind la limită, fata a jurat să facă dreptate cu orice preț, și astfel a devenit o enigmă și, paradoxal, o legendă vie, pentru că nimeni n-a reușit să-i demonstreze vinovăția.

            Pe de altă parte, o avem pe Kat, o jurnalistă a cărei carieră în ascensiune s-a încheiat brusc din cauza lui Meg. În ciuda faptului că au trecut câțiva ani de atunci, Kat este încă obsedată de impostoarea care a făcut furori pretutindeni și se dedică întru totul demascării acesteia. Femeia se împrietenește cu Meg, doar, doar o va prinde pe picior greșit, însă problemele personale cu soțul dependent de jocurile de noroc o determină să-și regândească alegerile. Din punctul de vedere al construcției, femeia nu are nimic deosebit, ieșind în evidență doar prin încăpățânarea de a duce la bun sfârșit o „misiune” pe care nu o înțelege pe deplin. E orbită de resentimente, nu poate să privească dincolo de aparențe, să treacă dincolo de fețele de porțelan ale lui Meg pentru a descoperi adevărul. E greu de spus dacă ea e șoarecele sau pisica – rolurile se schimbă de fiecare dată când cele două femei se întâlnesc, pentru că amândouă știu cu cine au de-a face.

            O să sune puțin ciudat ce urmează să spun, dar în acest roman nu există un personaj negativ individualizat, ci unul colectiv, reprezentat de toți bărbații care mint doar ca să iasă basma curată în fața societății, a soției sau iubitei. Iar în acest univers în care bărbații pot face tot ce vor, fără să țină cont de a cui dragoste o zdrobesc, este nevoie de un justițiar care să facă ordine. Un fel de Wonder Woman, fără puteri supranaturale, care le plătește escrocilor cu aceeași monedă, mânăriile pe care le face Meg funcționând ca un fel de karma. Sunt sigură că o să vă placă de ea, și dacă „Minciunile pe care le spun” este primul roman pe care îl citiți de la Julie Clark, vă recomand cu căldură să încercați și „Ultimul zbor”, o poveste de viață mascată sub forma unui thriller domestic, alert și plin de suspans.


Un proiect:

Pentru mai multe păreri, aruncați o privire pe blogurile colegilor mei, unde, zilele acestea, au apărut sau urmează să apară recenzii despre romanul lui Julie Clark:

Anca și cărțile.ro

Falled

Literatura pe tocuri

Citește-mi-l

Biblioteca lui Liviu

Analogii, Antologii

Fata Cu Cartea



miercuri, 1 mai 2024

Recenziile lui Gică 181 - Cartea umbrelor de E.O. Chirovici


Titlu: Cartea umbrelor 

Serie: Trilogia Memoriei (#3)

Autor: E.O. Chirovici

Editura: RAO

Anul apariției: 2024

Număr pagini: 240

 

Pe de-o parte, roman polițist, pe de alta, o carte despre cum să scrii o carte, „Cartea umbrelor”, de Eugen Ovidiu Chirovici, se prezintă ca o ficțiune postmodernă, un text în care orice permutare internă sau externă poate schimba cursul poveștii. Naratorul nu-și asumă opera, nu aruncă un ochi din cer asupra personajelor sale, așa cum procedează Mircea Cărtărescu, ci îl plasează pe cititor în mijlocul acțiunii, printre chipurile de hârtie, forțându-l să schimbe destine, să modifice intriga și, în același timp, deznodământul. Dar ce e o poveste dacă nu rezultatul imaginației și al memoriei? Ei bine, așa cum am putut observa și în „Cartea secretelor”, amintirile (reale sau false) sunt fundamentul pe care se construiește orice narațiune, un crochiu care prin fantezie prinde formă și culoare, transformându-se, capitol cu capitol, într-o veritabilă operă de artă.

Jack Stiller e scriitor. Eve e proprietara unei galerii de artă. Jim Goldman își dorește atât de mult s-o impresioneze pe Eve, pe care a cunoscut-o la o petrecere în Manhattan, încât pleacă în Mexic ca să recupereze manuscrisul nefinalizat al lui Jack, pe care acesta i l-a încredințat unei vrăjitoare. Însă, după ce ajunge la destinație și citește „Cartea umbrelor”, manuscrisul este distrus. La puțin timp află și despre existența unui scriitor surogat, care a continuat să lucreze la romanul lui Jack. Împins de curiozitate și fantezie, Jim Goldman începe să-și aducă propria contribuție asupra textului, recompunându-l din amintiri și modificând paragrafele, realizând cu fiecare intervenție că versiunea din mâinile sale nu seamănă deloc cu cea originală. Dar povestea lui Jack era despre o crimă... descrisă fidel, poate chiar despre uciderea propriei soții.

Scriitor și/sau criminal? E adevărat că fiecare autor își ucide personajele, însă realitatea funcționează după alte legi și principii. Dacă cei trei scriitori lucrează la aceeași carte, atunci care va fi deznodământul? Care va fi varianta finală? Nu contează... Procesul de creație primează, capacitatea de a clădi cronotopuri mundane, și nu concluzia pe care o așteaptă lectorul de rând. Manuscrisul trece dintr-o mână în alta, de la o privire analitică la una comprehensivă, suferind mutații și metamorfozându-se într-o operă despre sine. Eve, care dispare după ce Jim se întoarce din călătorie, pendulează între ipostazele de muză și himeră, împingându-l (intenționat sau nu) pe tânărul doctorand în postura de demiurg. Însă cel din urmă scriitor rămâne însuși cititorul, singurul care are acces la imaginea de ansamblu și poate continua/soluționa oribila crimă. 

            La rândul lui, Jim Goldman e un personaj fad, despre care fiecare dintre noi poate să-și facă o idee, să-l contureze așa cum își dorește. Poate fi doar un student cu capul în nori, la fel de bine cum poate să fie și un protagonist din thrillerele americane, dedicat misiunii și ingenios. Astfel, de la erou și până la cele mai mici detalii, universul ficțional al lui E.O. Chirovici îți stă la dispoziție, așteptând o intervenție externă care să-i dea o nouă formă. Însă, după cum știți deja, „Cartea umbrelor” e ultima parte din „Trilogia Memoriei”, după „Cartea oglinzilor” și „Cartea secretelor”, iar dacă n-ați citit încă primul volum, aruncați o privire peste el și dați fuga la cinema, ca să vizionați „Fantomele trecutului” (Sleeping Dogs), cu inegalabilul Russell Crowe în rolul principal.


COMANDĂ CARTEA