ULTIMELE LECTURI:

Mai târziu
O viață regăsită
Cadoul
Lumea inelară
Marginea umbrei
Pacientul
X feluri de a muri
Omul Șoaptă


Gică Andreica's favorite books »

luni, 20 martie 2023

Recenziile Mădălinei 50 - Cursa de 48 de ore de Andrew Bourelle (WILD CRIME CLUB - Martie)


Titlu: Cursa de 48 de ore   

Autor: Andrew Bourelle

Editura: TREI

Titlu original: 48 Hours to Kill (2021)

Traducere de Constantin Dumitru-Palcus

Anul apariției: 2022

Număr pagini: 464

Media pe Goodreads: 4,08 (din 650 note)

 

Atunci când faci parte din lumea interlopă, fie ești unul dintre boșii care învârt banii pe degete și au lumea la picioare, rezolvând cu sânge rece orice problemă și anihilând fără remușcări fiecare obstacol ce stă în calea ascensiunii lor, fie ești omul de încredere, bun la toate, adică, în traducere liberă, fraierul căruia i se promite marea cu sarea dacă duce la îndeplinire toate ordinele șefului, fără să pună întrebări, fără să dea înapoi când trebuie să apese pe trăgaci sau când trebuie să se descotorosească de vreun cadavru, dar care în realitate e posibil să se aleagă cu o condamnare pe viață ori cu un glonț în scăfârlie. Aceștia din urmă sunt momeala, carnea de tun pe care mafioții o bagă la înaintare ca să efectueze  cele mai mârșave afaceri. Dacă treaba iese prost, mulți dintre ei nu apucă să mai vadă următorul răsărit. Însă există și cazuri în care așa-numiții pioni ajung în spatele gratiilor, apărându-și șeful sau dând în gât întreaga bandă. Pentru unii dintre ei, închisoarea e doar un loc în care își pot plănui temeinic răzbunarea, iar pentru alții, se transformă într-un purgatoriu, un spațiu al purificării în care li se dă șansa să decidă să trăiască altfel după ce vor fi eliberați. Dar de-ndată ce pășesc iarăși în jungla socială și intră din nou în contact cu aceleași cercuri pe care le-au frecventat cândva, devine aproape imposibil să-și țină promisiunea și să renunțe complet la cei care au fost în trecut.

            Înainte să fie însemnat cu stigmatul deținutului, Ethan Lockhart a fost un tânăr obișnuit, cu visuri mărețe și o familie iubitoare. Însă viața nu l-a purtat pe cele mai luminoase cărări, ajungând să facă parte dintr-un anturaj periculos. După ce se angajează ca bodyguard la clubul de striptease al lui Shark – un tip uns cu toate alifiile, care obține mereu ceea ce vrea –, dovedindu-se dornic să-i facă pe plac marelui rechin, Ethan este implicat în tot soiul de afaceri dubioase, asumându-și rolul de recuperator sau de bătăuș de serviciu, în situația în care cei vizați nu pot sau nu vor să-și plătească datoriile. În timpul unui jaf armat, protagonistul nostru a fost arestat și condamnat la douăzeci de ani de închisoare, refuzând categoric să dezvăluie ceva despre Shark și despre ceea ce se întâmplă cu adevărat în spatele ușilor ferecate.

            De fapt, povestea începe la cinci ani după ce Ethan a fost închis, când i se oferă o permisie de patruzeci și opt de ore ca să participe la înmormântarea surorii sale mai mici, Abby. Totuși, există o problemă... Deși Abby a fost declarată moartă, nu există niciun cadavru care să poată fi îngropat, iar asta îl face pe Ethan să nu aibă liniște până când nu descoperă ce s-a întâmplat cu sora lui. Alături de Whitney, cea mai bună prietenă a lui Abby, pornește o anchetă pe cont propriu, însă, fir cu fir, nisipul se scurge în clepsidră, indiciile sunt tot mai puține, pistele tot mai încâlcite, și el trebuie să se întoarcă după gratii ca să-și ispășească restul sentinței.

            Cred că e primul thriller în care întâlnesc personaje atât de credibile, umane și demonice în aceeași măsură, schimbându-și atitudinea și comportamentul în funcție de situația în care se găsesc. Din punctul ăsta de vedere, caracterele pot fi grupate în două categorii, una din care fac parte Shark și acoliții lui, oameni lipsiți de sentimente, pentru care contează doar banii și groaza stârnită de numele lor, și o a doua, în care intră Ethan și Jack, prietenul lui din pușcărie, oameni care au comis fapte îngrozitoare, dar care au conștiință și dorința de a se îndrepta. Cu toate astea, Ethan nu reușește să-și țină promisiunea, și anume că nu va face nicio prostie cât timp va fi în permisie. Odată ce se apucă să investigheze, violența și monstrul adormit se trezesc, preluând controlul în momentele în care dialogul nu duce la rezultatele așteptate. În ciuda faptului că se străduiește să respecte lista cu interdicții pe care o primește de la închisoare, disperarea îl îmbrâncește mereu dincolo de linia pe care nu trebuie s-o treacă.

1.     Fără alcool;

2.     Fără droguri;

3.     Fără arme;

4.     Niciun delict, de niciun fel, nici măcar o traversare neregulamentară;

5.     Nu ai voie să conduci mașina;

6.     Nu părăsești statul.

Însă regulile sunt făcute pentru a fi încălcate, iar protagonistul o face cu un umor savuros, având, bineînțeles, de fiecare dată o justificare validă. Am fost fascinată de acest personaj, în special de capacitatea lui de a vedea lumea în culori, nu doar în alb și negru, în pofida celor întâmplate. Ethan preia rolul justițiarului, încercând să îndrepte răul făcut și să recâștige încrederea celor pe care i-a dezamăgit profund. Iar singurul mijloc prin care poate face asta, e să afle unde este Abby. Într-o mare de dispreț și suspiciune, sprijinul oferit de Whitney este motorul care îl propulsează înainte, dându-i putere să înfrunte realitatea. Whitney este singura femeie din roman care nu e reprezentată doar ca un chip frumos și un corp beton, un obiect senzual care îi înnebunește pe bărbați. E vicleană, inteligentă și curajoasă. Desigur, și Abby scapă de tușele falsității, dar pe ea o cunoaștem doar în copilărie și din amintirile celor din jur.

Nici măcar spațiul geografic nu e uitat în roman. Andrew Bourelle nu inserează spațiul ca pe un simplu fundal în spatele evenimentelor, ci îi conferă o semnificație, un rol mult mai important, deși negativ. E bine cunoscut faptul că deșertul și oceanul au fost considerate de-a lungul timpului niște spații imprevizibile, misterioase, în care lucrurile și ființele pot dispărea fără urmă și în structura cărora se află însăși moartea. În volumul de față, deșertul  Black Rock și Lacul Tahoe, cu o adâncime de 700 m, funcționează ca niște cimitire uriașe în care sunt aruncate trupurile trădătorilor sau ale celor care trebuiau neapărat scoși din schemă. Dacă stăm să ne gândim, să îngropi trupurile mutilate sub câteva kilograme de nisip fierbinte sau să le scufunzi la aproape un kilometru sub apă e o mișcare inteligentă, născocită de o minte diabolică, pentru care umanitatea e un impediment. Oricât de zeloși ar fi polițiștii în căutările persoanelor dispărute, nu se vor apuca să răscolească la întâmplare pe o întindere nesfârșită ce ascunde o mulțime de secrete.

            Andrew Bourelle reușește să scrie un thriller perfect, plin de acțiune și suspans, cu o intrigă complexă, personaje credibile și întâmplări captivante care-ți cresc nivelul de adrenalină. Nu m-am putut smulge sub nicio formă din cursa asta nebună, și, în ciuda faptului că are aproape cinci sute de pagini, am citit-o în mai puțin de douăzeci și patru de ore. A fost o lectură excelentă, de cinci stele, și sper că și celelalte romane ale lui Bourelle sunt la fel de fascinante.


Un proiect: 



joi, 16 martie 2023

Recenziile lui Gică 114 - Scânteie în beznă de Stacy Willingham


Titlu: Scânteie în beznă 

Autor: Stacy Willingham

Editura: NEMIRA

Titlu original: A Flicker in the Dark (2022)

Traducere de Alexandru Szollo

Anul apariției: 2023

Număr pagini: 392

Media pe Goodreads: 4,01 (din 173.525 note)

 

Tragicii greci susțineau că în fiecare dintre noi există o sămânță a răului, ce poate zace pur și simplu acolo pe tot parcursul vieții, fără să fim conștienți de ea, dar care, găsind un context favorabil în care să încolțească, poate subjuga gândirea limpede, infectând-o cu fel și fel de orori, preschimbate în dorințe întunecate ce nu-i mai oferă liniște celui deja condamnat. De la psihopat, la ucigaș, e doar un pas. Un om care nu simte compasiune și nu are mustrări de conștiință sau inhibiții e periculos în raport cu semenii săi, mai ales când se percepe pe el însuși ca pe un prădător ce trăiește în lume laolaltă cu posibilele sale victime. Unii sunt inofensivi, însă cei ce trec prin metamorfoză nu mai pot da înapoi, fiindcă sângele cere sânge, iar foamea poate fi astâmpărată doar printr-un nou omor, printr-o jertfă care să le ofere putere, ascuțindu-le și mai mult instinctele de prădători.

            În vara anului 1999, în Breaux Bridge, un orășel din Louisiana, șase adolescente au dispărut, și nimeni nu a aflat nici până acum ce s-a întâmplat cu ele. Tragicele evenimente au fost catalogate de către poliția locală drept crime, și nu a durat prea mult până când au găsit un posibil suspect, care, în urma unor dovezi incontestabile, și-a mărturisit vinovăția. Chloe Davis nu a putut nici până azi să uite povestea, fiindcă bărbatul pe care îl văzuse ieșind cu hainele murdare și cu o lopată în mână din pădure, în crucea nopții, era chiar tatăl ei. În prezent, având propriul cabinet de psihoterapie, Chloe se dedică trup și suflet pacienților săi, printre care se numără în special tinere aflate în pragul depresiei sau cu probleme de comportament. Însă viața ei (departe de a fi normală) este dată din nou peste cap atunci când o tânără dispare, întâmplare ce are loc la exact două decenii după ce Richard Davis fusese arestat.

Sincer să fiu, doamna noastră psihologă, cu toate accesele ei de femeie imatură, rămasă blocată din cauza traumelor în perioada adolescenței, nu e o protagonistă de la care să aștepți prea multe... Pe lângă faptul că vorbește cu voce tare ca să se exorcizeze emoțional și că ia mai multe pastile decât le recomandă pacienților, pare că nu e capabilă să se descurce de una singură, fiind mai mereu susținută de logodnicul ei sau de propriul frate. Iar odată cu cele două dispariții (pentru că mai dispare o fată între timp), lumea ei se prăbușește și e aruncată înapoi în trecut, în orășelul unde a început totul. Datorită rememorărilor, plasate în cele mai nepotrivite momente, aflăm și noi fragmentar despre adolescentele care au dispărut și despre comportamentul straniu al tatălui, înainte ca acesta să fie descoperit. Din cauza furiei pe care o poartă în suflet, Dick Davis ne este înfățișat ca un monstru, lipsit de chipul uman și capabil de orice atrocități. Dezechilibrul eroinei este foarte vizibil la nivelul temporalității, fiindcă prezentul și trecutul se împletesc atunci când rănile încep să supureze.

Se poate observa de la primele capitole că avem de-a face cu un roman de debut, al cărui intrigă este îndreptată spre un public tânăr, lipsit de experiențe într-ale genului. Povestea înaintează pe fugă, nu se insistă prea mult pe context, personajele intră în scenă unul câte unul, deja punem ochii pe un posibil vinovat (care s-ar putea să fie într-adevăr criminalul), dar nu ajungem la final înainte ca autoarea să plaseze câteva răsturnări de situație, care, în loc să complice firul narativ, nu fac decât să penduleze în jurul axului central. De asemenea, mi se pare că abuzează de un soi de tehnică a amânării, vorbindu-ne de trei ori despre un obiect (ex: o cutie), înainte să ne spună care e rolul acestuia în tabloul de ansamblu. Nu Chloe avansează cu ancheta, ci indiciile par să fie plasate intenționat pe unde pășește ea.

Nu am intenționat să fie o recenzie negativă, doar că nu am găsit suficiente aspecte pozitive ca s-o prezint într-o lumină favorabilă. Deși stilul seamănă destul de mult cu cel al lui Riley Sager sau C.J. Tudor, romanul are multe lipsuri, fiind încropit din fragmente pe care, oricât de bine le-ai îmbina, tot nu formează o imagine credibilă. Dar gusturile și culorile nu se discută, iar eu nu intenționez să vă iau din plăcerea lecturii, așa că, dacă v-am stârnit și în felul ăsta interesul, puneți mâna pe carte, dați pagină cu pagină, până când adevărul va ieși (ca de-obicei) la lumină, iar ucigașul, acest psihopat care-și percepe victimele ca pe niște licurici în beznă, va fi într-un final prins.


COMANDĂ CARTEA


luni, 13 martie 2023

Recenziile lui Gică 113 - Mayday de Grethe Bøe (CRIME CLUB #8)


Titlu: Mayday 

Serie: Ylva Nordahl #1

Autor: Grethe Bøe

Editura: CRIME SCENE PRESS 

Titlu original: Mayday (2021)

Traducere de Lorena Lupu

Anul apariției: 2023

Număr pagini: 336

Media pe Goodreads: 3,55 (din 236 note)

 

Pacea nu e nimic mai mult decât liniștea dintre două războaie. Am fost atât de siguri că am lăsat dezastrele în secolul al XX-lea, până când bomba a explodat, iar șrapnelele au zburat în toate părțile. Moartea devine ceva real doar atunci când se perindă prin fața noastră, cât timp nu ne afectează ce se întâmplă în Orientul Mijlociu, nici nu luăm în considerare numărul de victime ce și-au pierdut viața prin conjunctură sau din cauza unor idealuri fanatice, mascate în convingeri religioase de nestrămutat. Dar noi trăim într-o societate modernă, guvernată de instituții care ne vând siguranță, ca să putem dormi liniștiți noaptea. Oare o Alianță de state ce amenință un altul, rebel, promovează pacea? Oare un stat condus de un președinte-dictator poate oferi cetățenilor securitate? Extremele nu doar că se atrag, ci și pândesc cel mai bun moment în care să se repeadă una asupra celeilalte, pentru că ura și violența sunt deja acolo... și sunt pe punctul să arunce din nou lumea în haos.

Ylva Nordahl și-a petrecut copilăria prin hangarele din Europa și Statele Unite, în bazele militare unde fusese solicitat tatăl ei, unul dintre cei mai competenți piloți ai Norvegiei. Acum, ajunsă la vârsta de treizeci de ani, tânăra se numără printre puținele femei din întreaga lume capabile să piloteze un avion de vânătoare. Prin urmare, aceasta este chemată să ia parte la un exercițiu al armatei, ce urmează să se desfășoare în nord, aproape de granița cu Rusia. Alături de superiorul său, maiorul John „Stone” Evans, Ylva se înalță spre cer, iar în următorul moment cei doi sunt trimiși să dea o mână de ajutor unui elicopter hărțuit de către o aeronavă rusească. Jocul de-a șoarecele și pisica începe, ambii piloți întrecându-se în manevre, dar într-o clipă fatală inamicul reușește să perforeze una dintre aripi, sistemul de control este avariat, iar celor doi le rămâne doar opțiunea să se parașuteze ca să scape cu viață. Însă avionul se prăbușește pe teritoriu rusesc, aproape de o bază nucleară, creând pretextul perfect pentru o viitoare confruntare armată între cele două state.

Descoperind că au aterizat de cealaltă parte a liniilor inamice, Ylva și John Evans trebuie să ajungă cât pot de repede la graniță, înainte ca lucrurile să scape complet de sub control. Însă președintele Rusiei și alți câțiva fanatici vor să pună mâna pe ei, așa că trimit în misiune o trupă formată din soldați Spețnaz, asasini special antrenați în găsirea și executarea țintelor umane. Dar, pe lângă urmăritori, eroii noștri se confruntă cu ceva mult mai rău, cu însuși natura dezlănțuită, traversând, cu forțele tot mai slăbite, imensul pustiu de gheață din zona arctică. La minus douăzeci de grade, cei doi înaintează prin tundra înghețată, încropindu-și adăposturi unde să se odihnească și rezistând în fața vântului puternic ce transformă ninsoarea în furtuni uriașe de zăpadă. Noaptea eternă și frigul constant li se infiltrează în suflet și-n oase, și e doar o chestiune de timp până când își vor pierde voința, iar pământul rece va lua înapoi ce-i al lui.

Există foarte multe capitole în care suntem introduși în birourile politicienilor, explicându-ni-se care e treaba cu Rusia și ce măsuri va lua NATO în cazul unui viitor război. De partea Norvegiei, se află evident Alianța, care nu mișcă niciun deget ca să-i recupereze pe cei doi piloți rătăciți. Dincolo, avem de-a face cu o conspirație la nivel mondial, aprobată cu tot sufletul de un președinte orgolios, cu puternice trăsături de dictator. El se vede pe el însuși drept Dumnezeu, și pentru că țara pe care o conduce funcționează pe baza unei „doctrine religioase”, fiecare alegere este justificată, atâta timp cât Vestul decadent este pedepsit. Dar în ziua de astăzi luptele sunt duse și în spațiul virtual, agențiile specializate făcând tot efortul să spargă codurile sistemelor oponenților, pentru a avea acces la informațiile necesare, care să-i ajute pe aliați să fie mereu cu un pas înaintea inamicului.

De asemenea, există și o miză feministă în poveste, extrem de vizibilă la nivelul personajului principal. Ylva pilotează mai bine decât mulți bărbați, ea are o rezistență mult mai mare la condițiile meteorologice extreme și se descurcă exemplar în situațiile de criză, păstrându-și rațiunea pe tot parcursul drumului înapoi spre casă. Și ca să-și scoată eroina în evidență, autoarea îl prezintă pe Evans ca pe un misogin convins, care privește multă vreme cu scepticism alegerile fetișcanei de lângă el. Însă călătoria lor e abia la început, vânătorii în curând le vor da de urme, politicienii încearcă să-și dea seama dacă totul a fost un accident sau nu, iar Storm, partenerul Ylvei, este decis s-o salveze, chiar dacă asta înseamnă să se infiltreze în serverele rușilor și să dezgroape trecutul tinerei pe care o iubește, dar despre care este tot mai sigur că nu o cunoaște cu adevărat.

 

Un proiect:



joi, 9 martie 2023

Recenziile lui Gică 112 - Bestia de Carmen Mola (CRIME CLUB #7)


Titlu: Bestia

Autor: Carmen Mola

Editura: TREI

Titlu original: La Bestia (2021)

Traducere de Ana Maria Tamaș

Anul apariției: 2022

Număr pagini: 576

Media pe Goodreads: 3,73 (din 8.550 note)

 

De la începutul secolului al XVIII-lea, până în prima jumătate a secolului al XIX-lea (1830), Spania fusese condusă după Legea Salică (Pactus Legis Salicae), conform căreia urmașul la tron trebuia să fie ales doar pe descendență masculină, după deviza „Dumnezeu, Patria și Regele”. Odată cu moartea lui Ferdinand al VII-lea, în 1833, María Cristina de Borbón devine regentă, până când viitoarea regină, Isabela a II-a, va împlinii vârsta necesară ca să ocupe poziția fostului monarh. Înfuriat de abolirea vechii ordini, Carlos María Isidro de Borbón, fratele regelui mort, se declară împotriva ideii ca o femeie să conducă statul, atrăgând tot mai mulți adepți absolutiști și idealiști, partide din care el însuși făcea parte. Astfel, societatea vremii se scindează în două facțiuni politice: elizabetani, cei care o susțineau pe regina de drept și sperau la un viitor liberal, și carliști, adepții pretendentului la tron, cei care nu se puteau desprinde de tradiția conservatoare și susțineau că puterea absolută în stat trebuie să se afle doar în mâinile unui bărbat. Prin urmare și inevitabil, conflictele au escaladat, ajungându-se astfel la cele trei Războaie Carliste, primul fiind declanșat în 1833, iar cel din urmă sfârșindu-se abia în 1876.

            Romanul de față se deschide în 1834, într-una dintre mahalalele Madridului, unde este descoperit trupul dezmembrat al unei fetițe, ce pare să fi fost sfâșiată de o creatură ieșită din coșmaruri. Pentru că nu este vorba despre prima victimă ucisă în felul ăsta și pentru că locuitorii au o imaginație foarte bogată și încă cred cu tărie în superstiții, încep să se audă din toate părțile șoapte despre Bestie, o creatură ce le răpește și le omoară pe tinerele fără de apărare. Unii doar au auzit despre ea, însă cei ce pretind c-au văzut-o au descrieri cât se poate de diferite, de la un uriaș cu blană ce seamănă cu un urs, până la un monstru cu coarne de cerb sau colți de mistreț. Însă Donoso Gual, fostă gardă regală, în prezent străjer la una dintre porțile orașului, nu crede în himere sau în creaturi din folclor și este sigur că la mijloc se află un criminal, aflat, după toate semnele, în pragul nebuniei.

            Într-o altă parte a orașului, Lucia, o tânără hoață de numai paisprezece ani, își urmărește victima, un călugăr care, după culoarea vineție a pielii, urmează să moară în curând din cauza holerei. După puțin timp și fiind sigură că străinul în rasă a dat ortul popii, fata intră în locuința acestuia cu gândul de a face rost de bunuri folositoare sau pe care să le vândă pentru a-și ajuta surioara de unsprezece ani și mama, care suferă și ea din cauza molimei ce face ravagii printre madrileni. În timp ce Lucia cotrobăie prin camera defunctului, dă peste un superb inel de aur cu două buzdugane încrucișate, o bijuterie despre care este sigură că-i va aduce noroc. Însă lucrurile nu vor sta deloc așa, fiindcă sora ei, Clara, dispare fără urmă, iar Lucia crede cu certitudine că Bestia a luat-o și că ea este singura în măsură s-o găsească înainte ca monstrul s-o ucidă și să-i lase cadavrul dezmembrat pe caldarâm.  

            Intriga romanului, extrem de complexă și tenebroasă, este acompaniată de un peisaj dezolant și decadent. Madridul apare ca o capitală separată în două lumi, dincolo de gard aflându-se nobilii și doamnele din înalta societate, care călătoresc doar cu trăsura și au întotdeauna la mâini sau la gât nestemate prețioase care să le confirme poziția socială, și dincoace de gard, regăsindu-se mahalalele, cu locuitorii lor bolnavi, mizerabili și săraci, care, dacă au norocul ca locuințele lor să nu fie incendiate cu pretextul epidemiei, pot să-și petreacă noaptea într-un așternut plin de purici și păduchi, îmbrățișându-i pe cei dragi cu căldura și bunătatea pe care nimeni nu a reușit să le-o răpească. Granița nu mai folosește de mult la supravegherea și gestionarea populației, ci devine o barieră dincolo de care sunt aruncați toți cei din clasele de jos. Aici, unde viii sunt socotiți laolaltă cu cei morți, cerul își vomită ploaia peste mahalale, iar șanțurile ineficiente își revarsă zoaiele pe străzile pe unde circulă populația damnată.

            Și pentru că ne aflăm într-o perioadă tulbure a istoriei, conflictele nu se lasă prea mult așteptate. Poporul, din ce în ce mai convins că preoțimea este de vină pentru molimă, izbucnește la cel mai mic gest și se asmute asupra călugărilor, tăind cu sabia-n stânga și-n dreapta, până când vinovații vor fi aruncați unul peste celălalt în balta sângelui lor spurcat. De asemenea, există convingerea că tinerii, îndemnați și ajutați de Cler, se strecoară prin piețe și otrăvesc apa din fântâni. Paranoia ia cu asalt Madridul, și fiecare călugăr este asociat fulgerător cu un spion carlist. Toți vor dreptate, cu toții își doresc să găsească un vinovat și să-l ucidă, ca epidemia să ia sfârșit. Însă moartea planează deasupra tuturor, iar în fața ei nimeni nu-și află scăparea, fiindcă sub privirea-i cu toții împărtășim aceeași soartă.

În acest infern pământesc, tânăra Lucia, cumpătatul Donoso, Diego, un gazetar îndrăzneț ce-și semnează articolele cu pseudonimul „Motanul Necuviincios”, și Fratele Braulio, un călugăr războinic ce poartă cu el un mare secret, sunt singurii care pot să aducă o scânteie de speranță, să o găsească pe Clara și să ucidă fiara care bântuie suburbiile madrilene. Deopotrivă roman istoric, o frescă socială a Spaniei secolului al XIX-lea, thriller impecabil construit, ce înclină nu de puține ori spre horror, impregnat de un lirism undeva între Federico García Lorca și Georg Trakl, povestea lui Carmen Mola se instaurează de la sine drept o capodoperă modernă și postmodernă, o ficțiune care depășește cu mult potențialul livresc al multor autori contemporani. „Bestia” e mai mult decât un text, decât o narațiune în pagini, este un discurs despre condiția umană, despre fiara care zace în fiecare dintre noi și despre limitele unde ne poate împinge demența și fanatismul din jur.


Un proiect:

Pentru mai multe păreri, aruncați o privire pe blogurile colegilor mei, unde, zilele acestea, au apărut sau urmează să apară recenzii despre romanul lui Carmen Mola:

Literatura pe tocuri

Biblioteca lui Liviu

Anca și cărțile.ro

Falled

Ciobanul de Azi

Pălărisme.ro

Citește-mi-l

                                                                  Fata Cu Cartea
                                                           Analogii, Antologii 



Recenziile lui Gică 111 - Năpasta regilor de Jenn Lyons


Titlu: Năpasta regilor 

Serie: Cercul dragonilor #1 

Autor: Jenn Lyons

Editura: LEDA EDGE (CORINT)

Titlu original: The Ruin of Kings (2019)

Traducere de Monica Șerban

Anul apariției: 2022

Număr pagini: 672

Media pe Goodreads: 3,83 (din 11.092 note)

 

Un High Fantasy ambițios, plin de acțiune și de personaje remarcabile, o aventură ce ne poartă pe mare, pe uscat și prin alte lumi, prin care defilează monștri, demoni, vrăjitori și vrăjitoare, Lorzi Moștenitori și sclavi, dragoni cu solzii duri ca oțelul și regi-zei ce și-au împărțit, din vremuri străvechi, lumea, dar și câteva divinități primordiale, ale căror planuri viclene pot fi înfăptuite doar prin mâinile unor muritori, nobili și războinici al căror viitor a fost scris deja în stele și-n soarele ce-și pierde strălucirea de la un deceniu la celălalt. Cu un stil asemănător oarecum cu cel al lui Robin Hobb și cu o premisă pe care o regăsim și la Brent Weeks, în trilogia „Îngerul nopții”, la care se adaugă puțin din intriga lui Peter V. Brett, din seria „Demon”, Jenn Lyons duce jocul fanteziei mai departe, asamblând din sute de fragmente un univers complex, în care legile sunt scrise de cei ce reușesc să supraviețuiască capriciilor umane și propriului destin.

De când se știe, Kihrin s-a ocupat cu furtișagurile, intrând prin efracție în casele celor bogați și făcând rost de bijuterii și alte obiecte de valoare, pe care să le vândă Burtosului pentru niște sume bune, care să le asigure lui și tatălui său, menestrelul orb, un trai decent. Însă la ultimul jaf, ceva nu a mers conform planului, fiindcă acolo se aflau încă trei străini, iar doi dintre ei erau în toiul unui ritual de invocare a demonilor. De aici, lucrurile escaladează cu viteza luminii, tânărul hoț de aproape șaisprezece ani, după câteva evenimente neprevăzute, este identificat drept un Lord Moștenitor al Casei D’Mon, cea mai puternică familie regală din Imperiul Quur. Însă Kihrin nu-și dorește poziția pe care i-o oferă soarta, așa că decide să se întoarcă la vechea lui viață. Dar asta nu este posibil, fiindcă viitorul său face parte dintr-o profeție, conform căreia nu doar că va deveni Lord, ci va aduce însuși sfârșitul lumii.

Universul creat de Jenn Lyons funcționează după o schemă binară, fiind împărțit în două dimensiuni complementare. De partea tangibilului, se află realitatea, destul de modificată, dar cu repere exacte și ușor de identificat. Dincolo, în locul în care domnește zeița Thaena, se întinde pustiul morții, locul unde ajung sufletele la sfârșitul existenței, sălașul spiritual din care, dacă primesc aprobarea divinității, se pot întoarce în trupuri noi, trecând printr-un proces ambiguu de metempsihoză. Între cele două, ca un râu ce desparte două maluri, se regăsește magia, o energie care poate fi observată doar de cei înzestrați sau antrenați să vadă dincolo de Primul Văl. De asemenea, există opt zei principali, opt dragoni și opt Case Regale, la care pe parcursul istoriei s-au adăugat încă patru mari familii. Și, înaintând cu lectura, începem să ne facem o idee vagă despre geneza lumii și a planetei (fiindcă există și elemente cosmice în joc) și să vedem de unde a pornit dezechilibrul, pentru că intrigile au început, de fapt, cu mii de ani în urmă.

Cartea noastră se prezintă ca un raport către împărat, ce se transformă odată cu primul capitol într-o poveste istorisită de două personaje. În punctul de plecare, Kihrin se regăsește închis în temniță, iar Talon, demonița-imitator capabilă să-și schimbe înfățișarea, are grijă de prizonierul ei, până în ziua în care acesta urmează să fie executat. Narațiunea se transformă într-o mărturisire de ambele părți, Talon comunicându-ne ce s-a întâmplat de când eroul a descoperit cine e cu adevărat și cum a ajuns pe corabia de sclavi, iar Kihrin împărtășindu-ne cum a fost vândut unei secte religioase și cum a ajuns pe urmă înapoi în Quur, adică în situația și locul în care se găsește în prezent. Urmărind ambele perspective, ajungem să ne completăm cunoștințele, punând fiecare piesă acolo unde trebuie pentru a întrezări imaginea de ansamblu.

Pământul imaginat de Jenn Lyons este unul bogat în rase și creaturi fantastice. Pe lângă cei ce trăiesc în orașe, se mai regăsesc și vantéii, cu frumusețea lor ieșită din comun și coloritul deosebit al pielii, dintre care ies în față câțiva luptători ageri și foarte puternici. Cât despre monștri, autoarea merge pe reactualizarea unor figuri mitice, de la dragonii scuipători de foc, până la legenda Scilei și Caribdei, completată de abisul din mijlocul oceanului. De altfel, avem acces și la Mitul lui Orfeu, refăcut, așa cum cer contemporanii, prin figura unei femei ce-și salvează iubitul din ghearele zeului din Infern. O mulțime de personaje, genealogii pe care ar fi mai bine să le treci pe hârtie, amulete, arme magice, săbii legendare și sulițe din argint, eroi și tirani, heterosexuali și gay – toate elementele clasice și moderne aduse la un loc, îmbinate într-un mozaic care te poartă peste mări și oceane, dincolo de munți și câmpii, aruncându-te în mijlocul bătăliei în care muritorii și zeii se-ntrec în comploturi, pentru a ieși cu mâinile curate din războiul ce se-ntrevede la orizont.


COMANDĂ CARTEA


luni, 6 martie 2023

Recenziile Mădălinei 49 - Crimele din Barintown de George Arion (CRIME CLUB #6)



Titlu: Crimele din Barintown 

Autor: George Arion

Editura: CRIME SCENE PRESS 

Anul apariției: 2022

Număr pagini: 368

 

            Oare e adevărat că undeva foarte adânc îngropat sub mila și dragostea față de seamăn, în sufletul fiecărei ființe umane, există un instinct criminal latent, care, din când în când, întredeschide un ochi lacom pentru a privi răul din lume, pândind ziua în care se va ivi la orizont un motiv suficient de bun ca să lepede amorțeala și să dezlănțuie monstrul însetat de sânge și dreptate? Odată cu fratricidul săvârșit de Cain, crima a devenit o soluție  salvatoare din orice împrejurare neplăcută, pe care, de-a lungul istoriei, au îmbrățișat-o atât membrii bogați ai înaltei societăți, cât și cei din păturile de jos. Astfel, încălcând toate legile firii, femeile care au vrut să scape de soți pentru a rămâne cu o avere considerabilă, ori bărbații care au dorit să-și elimine adversarii politici sau pretendenții la mâna domnișoarei iubite, au recurs la fapte abominabile doar ca să-și asigure confortul personal. Otrava, cuțitul și pistolul au fost mereu armele preferate ale criminalilor ocazionali, care și-au plănuit cu mare atenție omorurile, mascându-le sub forma unor accidente tragice, doar ca să iasă basma curată. Însă la categoria celor ce ucid din necesitatea dobândirii unor avantaje, se adaugă aceia care ucid dintr-o plăcere morbidă și bolnavă, ale căror fapte sunt înălțate la rang de legendă, adesea preluate, exagerate și transformate în ficțiune. În unele cazuri, realitatea se întrece cu ficțiunea, uneori câștigând în fața plăsmuirilor minții scriitorului încastrate în paginile unei cărți, alteori ficțiunea obține primul loc la capitolele macabru, nebunie și odios, depășind lejer limitele credibilului.

            „Crimele din Barintown”, volumul de povestiri polițiste scrise de George Arion, pune laolaltă o suită de figuri aducătoare de moarte, ucigași abili, unii fără nume, alții fără chip, care, din răzbunare sau  invidie, curmă viețile celor ce le stau în cale. De la nevestele viclene ce-și urăsc bărbații, până la justițiarul care taie degetele hoților din oraș, descurajând astfel orice tentativă de jaf; de la scriitorii de thrillere ce ucid doar pe hârtie, până la dementul care vrea să-l împuște pe primar doar pentru că idolul său a fost, în cele din urmă, arestat, toți au în minte același țel, și anume să facă dreptate. Dar și aici e vorba despre două tipuri de justiție, una individuală, egoistă, și alta ce vizează binele majorității, epurarea comunității în care instinctul criminal e motorul ce pune în mișcare toate rotițele unui mecanism meticulos șlefuit. Din punctul ăsta de vedere, George Arion se dovedește un maestru în a construi un univers funcțional și coerent din bucăți – fiecare povestire reprezintă o piesă de puzzle care, odată parcursă, completează imaginea de ansamblu a orașului Barintown, adevăratul protagonist al volumului -, în care regulile eticii sunt altele, iar istorisirile captivante despre criminali și gloanțele în aparență rătăcite, dar care sunt de fapt predestinate, fac legea.

            Cea mai interesantă și, fără doar și poate, cea mai importantă povestire este „Răzbunare fără sfârșit”. Plasată undeva pe la jumătatea volumului, nuvela ne prezintă istoria tumultoasă și violentă a orașului. În 1839, pe când Barintownul nu era numit astfel și doar o mână de oameni își ridicaseră case în zonă, conducătorii a două familii influente, John Barintown și Rush Major, pornesc un conflict legat de numele pe care ar trebui să-l poarte așezarea nou formată. Disputa se stinge odată cu descoperirea cadavrului lui Major, însă ăsta e doar calmul dinaintea furtunii. După moartea lui John Barintown, zvonul cum că el și-ar fi ucis adversarul aruncă orașul într-un haos de nedescris, culminând cu un război mai ceva ca-n Vestul Sălbatic între cele două familii. Sângele urmașilor lor a mânjit fiecare piatră din oraș, iar locuitorii au urmat exemplul lui Barintown, rezolvând cu arma în mână orice divergență. Nu mai există noțiunile de bine și rău, fiecare confecționându-și propriul set de valori. Însă lumea ilustrată de George Arion poate fi analizată din două perspective. Pe de-o parte, orașul e un spațiu blestemat, ce îi pervertește pe toți cei care locuiesc în el, evidențiindu-le trăsăturile negative, pentru că Barintownul are nevoie de un tribut de sânge pentru a continua să existe. Dacă privim astfel lucrurile, conchidem că orașul e viu, gândește și acționează autonom, folosindu-se de oameni pentru a obține hrana de care are nevoie. Pe de altă parte, este o metaforă, un loc fără coordonate, ce poate fi regăsit pretutindeni, un mediu interior, o stare, un instinct criminal pe care îl au toate personajele. Nu ele trăiesc în Barintown, ci orașul trăiește în ele, mânjindu-le mâinile și destrămându-le umanitatea.

Pe măsură ce am înaintat cu lectura, o întrebare mi-a încolțit în minte și nu mi-a mai dat pace... Cine este adevăratul criminal? Ulterior, am găsit și un răspuns... Scriitorul este criminalul absolut. El făurește personajele după chipul și asemănarea sa, le dă viață, le șlefuiește, le dăruiește un trecut și un viitor, ca apoi să le arunce, adesea cu sânge rece, rareori cu părere de rău, în brațele morții. În acest caz, autorul, păpușarul suprem, dumnezeul cărții, își propulsează personajele în lume cu un rol predestinat, unii ucid, alții sunt uciși, fără drept de apel și fără vreo alternativă, transformându-i în amintiri, în urme de tuș, ale căror contururi se vor pierde în neant. Scriitorul creează pentru a hrăni distrugerea, iar atunci când veți citi „Crimele din Barintown” puteți fi siguri de un lucru... Oricât s-ar strădui victimele să fugă de moarte, glonțul nu va rata niciodată ținta.

Cu un stil asemănător cu al lui Edgar Wallace și cu un limbaj bogat, tipic românesc, povestirile incluse în volum nu-ți permit să fi un cititor pasiv. Textele sunt construite în așa fel încât intriga să nu fie dusă până la capăt, nedându-ți soluția pe tavă. George Arion îl lasă pe cititor să tragă propriile concluzii, să facă speculații, sugerându-i doar direcția în care ar trebui să meargă cu investigația. Mi s-a părut o strategie foarte interesantă ce nu te lasă să te plictisești nicio clipă și te conduce pas cu pas spre misterele ce zac în inima orașului Barintown.  

Un proiect:

Pentru mai multe păreri, aruncați o privire pe blogurile colegilor mei, unde, zilele acestea, au apărut sau urmează să apară recenzii despre volumul de povestiri al lui George Arion:

Literatura pe tocuri

Falled

Anca și cărțile.ro

Pălărisme.ro

Biblioteca lui Liviu

Ciobanul de Azi

Citește-mi-l

                                                                  Fata Cu Cartea
                                                           Analogii, Antologii 



sâmbătă, 4 martie 2023

Recenziile Mădălinei 48 - Ultimul zbor de Julie Clark


Titlu: Ultimul zbor  

Autor: Julie Clark

Editura: TREI

Titlu original: The Last Flight (2020)

Traducere de Monica Vlad

Anul apariției: 2022

Număr pagini: 384

Media pe Goodreads: 4,11 (din 138.203 note)

 

            Cu timpul va fi mai bine... Așa sunt bărbații... – de multe ori violenți, maeștrii în manipulare, avizi de putere, niște brute care se prefac că sunt adevărați gentlemeni doar ca să lase mulțimii ce-i privește cu admirație impresia că totul e perfect în viața și-n căsnicia lor –, însă asta nu e decât o iluzie, o minciună pe care o murmură în taină femeile slabe de înger, care nu sunt capabile să se smulgă din jugul torționarului lor, spunându-și adesea, într-un impuls sado-masochist, că realitatea poate fi mult mai crudă de atât. Atunci când îți lipsește curajul, cel mai greu e să spui NU, da chiar și așa, există o limită, dincolo de care doar disperarea te poate împinge. Câtă umilință poți îndura? Câte palme și cuvinte de ocară poți suporta? Câte drepturi poți lăsa să-ți fie încălcate? Cât timp te mai poți ascunde în spatele unei măști de păpușică, mereu coafată și machiată impecabil, îmbrăcată cu rochii de lux, participând la dineuri și serate somptuoase, la care trebuie doar să zâmbești și să reciți textul învățat de-acasă, fără să te abați, fie  și cu un simplu gest, de la voința celui ce-ți dirijează fiecare pas, înainte să te împotrivești?

            Claire Cook și-a petrecut ultimele luni  plănuindu-și evadarea, nu din închisoare, nici din bârlogul infect al vreunui răpitor dornic să obțină o recompensă grasă, ci din viața perfectă pe care i-a clădit-o soțul ei, om influent și putred de bogat, dar cu o atitudine de dictator, care nu se sfiește să-și pedepsească nevasta dacă aceasta întrece cumva măsura sau îndrăznește să-l contrazică. Protagonista noastră a fost nevoită să renunțe la locul de muncă, la ieșirile cu tovarășele din adolescență și la multe alte lucruri ce îi conturau personalitatea. Acum, la fiecare pas, cineva e cu ochii pe ea, dându-i raportul soțului extrem de temperamental. Picătură cu picătură, paharul s-a umplut, și nici măcar banii, casa impunătoare de dimensiunile unui castel, decorată după ultima modă, limuzina și droaia de asistenți personali nu o mai pot convinge să se prefacă în continuare. Ba mai mult, tot luxul ăsta gratuit îi reamintește în fiecare zi că e prizoniera unui maestru în a-i distruge stima de sine și identitatea, transformând-o într-o pustnică, fără prieteni, rude sau înțelegerea celor din jur; într-un pion mutat pe o tablă invizibilă la porunca celui care și-a asumat rolul de rege. Astfel, Claire decide să fugă. Face rost de bani, documente false și un bilet de avion, dar planurile îi sunt năruite. Însă niciodată să nu vă puneți cu o femeie disperată, care vrea cu orice preț să înceapă o viață nouă, departe de abuzuri și de frica permanentă că oricând poate fi victima unei crime odioase.

            În aeroport, Claire face cunoștință cu Eva, o femeie ciudată, care pare să împărtășească aceeași soartă cu ea. Și ea e fugară, victima agresiunii, însă o mincinoasă desăvârșită, care ascunde mult mai multe secrete decât lasă să se vadă. Aflate într-o cursă contracronometru și mânate de o sclipire de nebunie, cele două decid să facă schimb de identități, ca să-i arunce pe o pistă falsă pe cei care le urmăresc cu atâta îndârjire. Abia acum lucrurile încep să o ia razna. În zborul cu care trebuia să plece Claire se îmbarcă Eva, însă avionul se prăbușește, iar zvonul morții doamnei Cook se răspândește cu viteza luminii. Claire trebuie să stea ascunsă și să învețe să trăiască în pielea altcuiva, ceea ce nu e deloc ușor, pentru că străina din aeroport, cu a cărei viață s-a pricopsit, are o mulțime de dușmani care vor să-i facă felul.

            Julie Clark scrie un thriller psihologic alert, ce nu te va lăsa nici măcar să clipești, în care bărbații sunt reprezentați ca niște monștri, ca niște masculi alpha, a căror abilitate principală este dominarea și înjosirea sexului slab, iar femeile sunt întotdeauna cele maltratate, indiferent de alegerile pe care le fac. Din punctul ăsta de vedere, personajele sunt duse la extrem și puțin credibile, dar, luând în considerare că miza romanului este atragerea atenției asupra violenței conjugale și asupra altor tipuri de agresiune, un pic de exagerare nu strică, ba chiar le scoate în evidență construcția impecabilă. Claire poate fi privită ca un model de curaj printre femeile abuzate, firește, cu mențiunea că, deși povestea ei are un sâmbure de adevăr, autoarea transformă o realitate de o mie de ori mai crudă într-o ficțiune plină de acțiune.

            în ciuda faptului că ne sunt ilustrate două planuri temporale diferite și două eroine, eu aș merge pe ideea că în roman există o singură protagonistă, și anume Claire, povestea Evei ieșind la iveală și căpătând semnificație abia după ce aceasta dispare din scenă. Autoarea nu se dă în lături de la uciderea propriului său personaj, ba chiar tratează acest eveniment cu o oarecare superficialitate, fapt pentru care Eva poate fi privită ca un declanșator al intrigii, și nu ca un participant direct. În orice caz, romanul a fost excelent, chiar dacă tema este des întâlnită, poate chiar epuizată în literatura de suspans cu tente psihologice, dar lejeritatea stilului și ritmul fugitiv m-au convins să-i acord, fără să stau pe gânduri, patru steluțe pe Goodreads.


COMANDĂ CARTEA