ULTIMELE LECTURI:

Mai târziu
O viață regăsită
Cadoul
Lumea inelară
Marginea umbrei
Pacientul
X feluri de a muri
Omul Șoaptă


Gică Andreica's favorite books »

sâmbătă, 10 iunie 2023

Recenziile lui Gică 131 - Lacrimi care ard de S.A. Cosby (CRIME CLUB)


Titlu: Lacrimi care ard 

Autor: S.A. Cosby

Editura: CRIME SCENE PRESS

Titlu original: Razorblade Tears (2021)

Traducere de Dan Doboș

Anul apariției: 2023

Număr pagini: 368

Media pe Goodreads: 4,10 (din 72.856 note)

 

Tu ce ai face dacă ai afla că fiul tău e gay? Cum ai proceda în cazul în care ar veni acasă cu prietenul lui ca să ți-l prezinte? Cum ai reacționa dacă ți-ar spune că el e marea lui iubire și că au de gând să se căsătorească? L-ai mai iubi? Ai mai putea să-l vezi în fața ochilor? L-ai alunga? Sau ai trece peste toate și i-ai fi alături în cel mai important moment al vieții? Se presupune că dacă-l iubești, ești dispus să-i ierți orice „greșeală”, doar ca să-l ai aproape. Dar poate că unele lucruri par atât de grave, încât nu ai suficientă voință și putere ca să le înțelegi. Poate l-ai renega, probabil că nu vei mai vorbi cu el niciodată. Te gândești la el, la ce bărbat zdravăn s-a făcut, și-ți imaginezi, cu scârbă, cum și-o trage cu un alt băiat efeminat. Ce dracu... Ce-i cu lumea asta? La început au fost Adam și Eva, nu Adam și Jake. Nu-i normal... Dar cine poate să ne spună ce-i cu adevărat normal sau nu?

Ce știm sigur e că Isiah și Derek s-au iubit. Au luptat să se căsătorească, și-au luat și o locuință frumoasă și au avut împreună, prin mijloace moderne, și o fiică, pe Ariana, un înger mulatru, rezultatul celor două rase încrucișate. Însă într-o cumplită zi tații ei au murit. Niște nenorociți i-au executat în mijlocul străzii, descărcându-le toate gloanțele din dotare în cap. Ike nu a mai vorbit de mult cu fiul lui, de când i l-a prezentat pe Derek, la fel și Buddy Lee, care nu s-a putut împăca cu ideea că băiatul lui are apucături de muiere. Dar acum e prea târziu pentru regrete... Amândoi sunt morți, uciși ca niște animale. Dar Buddy Lee vrea cu orice preț să se răzbune, așa că-l cooptează pe Ike ca să-i caute împreună și să-i stârpească pe nenorociți de pe suprafața pământului. Dar Ike nu mai vrea nimic, doar liniște... Asta până când află că cineva a distrus mormântul celor doi soți, mormântul băiatului lui.

Buddy Lee a petrecut câțiva ani la Red Onion și-și amintește cât de greu i-a fost la pârnaie. La fel și Ike, care, după ce a ieșit din pușcărie, nu a mai comis nicio infracțiune, la naiba, nu a primit nici măcar o amărâtă de amendă de circulație. Deși și-au renegat trecutul violent, niciunul dintre ei nu a uitat că monștrii însetați de sânge încă zac înăuntrul lor, pregătiți în orice clipă să-și arate colții. Împreună, uriașul de culoare și țărănoiul alb cu părul până la umeri cercetează și devastează orașul, apropiindu-se, cu fiecare deget rupt, de ucigașul fiilor lor. Însă, pe parcurs ce fac rost de informații, își dau seama că cineva cu influență a cerut lichidarea lor, cineva a cărui integritate era pusă în pericol de articolul la care lucra Isiah. Acțiunea escaladează fulgerător, gloanțele zboară în toate părțile, iar cei doi protagoniști sunt pregătiți să-și verse sângele pentru a le face dreptate celor doi fii uciși.

            Dincolo de acțiunea la foc automat, cartea conține un puternic mesaj social, o chemare spre acceptarea celor diferiți. Ike și Buddy Lee privesc cu scepticism și silă diversitatea sexuală ce se perindă prin orășelele Virginiei, intrând adesea în drumul lor în contact cu persoane LGBTQ. De la redacția unde lucra Isiah, Jurnalul Curcubeu, până la brutăria unde era patiser Derek, un loc deținut tot de comunitatea gay, și până-n barul pe care-l frecventau cei doi iubiți, protagoniștii noștri încep încet-încet să renunțe la ideile preconcepute și să-și plângă iar și iar copiii, care, la urma urmelor, nu erau atât de „bolnavi”. Pe lângă prejudecățile legate de sexualitate, este prezentă, prin imaginea lui Ike, și continua critică (abuzivă) la adresa persoanelor de culoare, rasa „impură” care încă reprezintă un pericol la adresa societății civilizate. Și bineînțeles că își fac anunțată prezența și inamicii schimbării, Rasa pură, o gașcă de motocicliști înarmați până-n dinți, și Anarhiștii albaștri, un grup de copilași conservatori ce luptă prin cuvinte elevate, dar care sunt, ce-i drept, cam intoleranți la durere.

            Așa cum am subliniat, cartea de față e alcătuită din două componente majore, violența și acceptarea identităților culturale și sexuale ale celorlalți. De asta, nuanțele LGBTQ sunt destul de stridente, chiar dacă nu asiști la scene de sex, tot ești smuls din zona de confort și nevoit să asculți cum pot doi bărbați, cu ajutorul uterului unei cunoștințe, să aducă pe lume un copil sau dacă respectivul e femeie sau bărbat până la urmă, fiindcă are trăsături androgine. Cât despre acțiune, unele scene se derulează cu viteza luminii, sângele curge în bălți, iar inamicii cad ciuruiți pe caldarâm. Nu e la fel de bun ca „Pustiul de asfalt”, undeva la patru stele pe Goodreads (prea mult discurs corect politic), însă S.A. Cosby rămâne în continuare unul dintre cei mai buni autori de la CSP, și aștept cu mare interes următoarea lui carte, pentru că omul e genial, stilul lui e deosebit, iar acțiunea din romanele sale, oricât de straniu ar suna, nu poate fi descrisă în cuvinte.


Un proiect: 


marți, 6 iunie 2023

Recenziile lui Gică 130 - Steaua diavolului de Jo Nesbø (CRIME CLUB)


Titlu: Steaua diavolului 

Serie: Harry Hole #5

Autor: Jo Nesbø

Editura: TREI

Titlu original: Marekors (2003)

Traducere de Bogdan Perdivară

Anul apariției: 2021

Număr pagini: 512

Media pe Goodreads: 4,05 (din 68.043 note)

 

Știm că deja au apărut zece cărți din serie, însă, vă rog, luați-ne ușor, fiindcă abia găsim câte o portiță, printre noutățile ce se tot adună de la o lună la alta, pentru cele din urmă. Încet-încet, planul e să scriem despre toate pe rând, și sperăm să ajungem cândva la zi, ca să nu discutăm anul ăsta despre romanul pe care (în cel mai bun caz) l-ați citit vara trecută. Așadar, cu surle și trâmbițe, astăzi vorbim (cum altfel, decât elogios) despre „Steaua diavolului”, al cincilea volum din seria „Harry Hole”. Nu cred că este nevoie de nicio introducere, dacă ați ajuns până aici, sigur îl cunoașteți deja pe uriașul nostru de aproape doi metri, excentric și ursuz, plin de surprize și adesea surprins de părțile mai puțin plăcute ale vieții, pus pe harță când ceva nu-i convine, convingător atunci când e sigur că dreptatea este de partea lui, și (probabil) cel mai bun investigator pe care l-a avut vreodată, într-o versiune ficționalizată, sediul central al poliției din Oslo.

Două crime, niciun indiciu despre făptaș. Prima victimă a fost descoperită în baia propriei locuințe, lăsată la „înmuiat” de cel care, cu câteva ore în urmă, îi trăsese un glonț în cap. Noroc că, din cauza cadavrului care a blocat scurgerea, apa s-a acumulat și a trecut prin tavan, anunțându-i pe vecinii de dedesubt că în apartamentul frumoasei lor colocatare s-a întâmplat o nenorocire. Un omor la prima vedere ca oricare altul, până când polițiștii își dau seama că moartei îi fusese tăiat degetul mijlociu. Câteva zile mai târziu, este raportată o dispariție... Soția unui regizor a fost răpită de pe stradă ziua-n amiaza mare, în timp ce se îndrepta, doar în bikini, spre magazin. La puțin timp de la nefericitul eveniment, șeful poliției primește într-un plic degetul acesteia, însă, paradoxal, niciun indiciu despre locul în care s-ar putea afla trupul neînsuflețit al superbei actrițe.

Așadar, avem un cadavru fără unul dintre degete și un alt deget fără cadavru. Iar după o privire mai atentă, Harry Hole realizează că la scena primei crime ucigașul și-a lăsat (aparent) semnătura, o stea în cinci colțuri, scrijelită cel mai probabil cu o lamă. Și nu e doar asta... În apropierea femeii este descoperit un diamant roșu în formă de stea, o bijuterie, nu foarte prețioasă, care, după caracteristicile unice, putea proveni doar din minele din Sierra Leone. În timp ce colegii săi cred că ucigașul ar putea fi un sociopat (a nu se confunda cu psihopat), Harry își îndreaptă investigația într-o direcție cu totul nouă, având parte de o introducere, fragmentată, dar necesară, în ocultism. Astfel, descoperă câteva dintre semnificațiile stelei, ajungând, evident, la pentagramă, unul dintre simbolurile diavolului. Dar analiza bineînțeles că nu se oprește aici, iar protagonistul este din ce în ce mai sigur că omul pe care-l urmărește practică magia neagră și că, prin omorurile pe care le pune-n scenă, nu face decât să săvârșească un vechi ritual păgân.

Dar cred c-am sărit, din nou, puțin cam departe, așa că haideți să ne întoarcem la începutul poveștii. După cum știm din volumele anterioare, Harry este bântuit de moartea colegei și prietenei sale, Ellen Gjelten. Deși știe că un alt polițist este responsabil de omor, mai exact Tom Waaler, omul nostru nu are suficiente dovezi ca să-l bage pe nenorocit la răcoare. Mai mult decât atât, în prezent cei doi trebuie să lucreze împreună ca să pună mâna pe ucigașul ce terorizează, pe bicicletă, Oslo. Apropiați, dar în același timp păstrând distanța, Hole și Waaler ajung să se descopere mai bine unul pe celălalt, fiecare trezind în oponentul și partenerul său respectul și un anumit grad de fascinație. Pe lângă asta, Harry e în continuare pe buza prăpastiei, mai mereu cu recipientul metalic la-ndemână, noaptea nu poate să doarmă din cauza coșmarurilor, ziua preferă să stea pe la barul lui preferat, Subacvatic, și, în ciuda faptului că Oleg începe să-i atribuie o figură paternă, nu reușește nicicum să se mai apropie emoțional de Rakel, fiind tot timpul cu gândul la ancheta ce i-a smuls, fulgerător și fără milă, ultimii trei ani din viață.

Sunt sigur c-am mai zis asta, însă așa e... Nesbø e un pescar care, odată ce te-a prins în plasă, nu te aruncă înapoi până când nu ești pregătit să descoperi adevărul. O mulțime de piste, aproape toate false, o altă mulțime de personaje, unele vinovate, altele mai puțin culpabile, chipuri, chipuri și iar chipuri, un vârtej ce te poartă peste tot, promițându-ți marea cu sarea, dar care te învârte până când îți pierzi toate reperele. Ba el e ucigașul, ba nu e el, dar, totuși, ar putea fi el, fiecare caracter ce intră-n cadru nu face decât să complice și mai mult intriga. Dacă ar trebui să-l comparăm cu un joc de puzzle, atunci revelația s-ar afla, cu siguranță, pe piesa lipsă, cea pe care ai pierdut-o undeva pe drum spre casă. Însă deja ai zărit cheia, iar ca s-o observi din nou, trebuie să-ți anulezi complet simțurile și să te bazezi în totalitate pe logică, pentru că întrebarea e nu „unde”, nu „când”, ci ”de ce”.


Un proiect:


sâmbătă, 3 iunie 2023

Recenziile lui Gică 129 - Nomad de James Swallow (CRIME CLUB)


Titlu: Nomad 

Serie: Marc Dane #1

Autor: James Swallow

Editura: NICULESCU

Titlu original: Nomad (2016)

Traducere de Marian Tudorache

Anul apariției: 2023

Număr pagini: 672

Media pe Goodreads: 3,83 (din 8.486 note)

 

            Un thriller ca-n vremurile bune, cu un agent operațional care luptă împotriva oamenilor răi ce periclitează echilibrul națiunilor libere, dorind în același timp să-și dovedească nevinovăția și să se răzbune pe cei ce l-au trădat, scăpând ca prin urechile acului dintr-o capcană ingenios de malefică, în fața căreia colegii săi de pe teren nu au avut nicio șansă. Astfel, printr-o conjunctură deloc fericită, intră în scenă protagonistul seriei de față, Marc Dane, un bărbat onorabil și incredibil de perspicace, ce pornește într-o vânătoare în care, inevitabil, dar nu și clișeic, va ajunge la rândul lui să fie vânat. În buna tradiție a romanelor de spionaj, omul nostru, complet nevinovat, se va regăsi în permanență pe fugă, urmărit de foștii lui șefi din MI6, dar și de cei care vor cu orice preț să-l scoată din joc. Însă adevăratul pericol nu e niciodată la vedere, iar dacă vrea să salveze America și, totodată, întreaga lume, Dane trebuie să se confrunte cu un inamic diabolic de inteligent.

Echipa Nomad se apropie de obiectiv. Ambarcațiunea pare să fi fost abandonată, însă oamenii din camion au primit informații sigure că pe vas se află o armă care urmează să ajungă în mâinile jihadiștilor. Înarmați și echipați, cei șapte soldați clandestini urcă la bordul lui Palomino și scotocesc nava. După câteva minute, când doi dintre ei descoperă câțiva copii arabi într-unul dintre compartimente, bomba explodează, iar cei de la bord sunt spulberați. Împins de disperare, agentul de la aparatura electronică, Marc Dane, sare din camion și se îndreaptă spre mingea de foc, rugându-se, fără sorți de izbândă, ca Samantha Green, colega și (uneori) iubita lui să fie încă în viață. În următorul moment, o grenadă lansată de către o umbră misterioasă ajunge în camionul pentru operațiuni, ucigându-i și pe cei doi agenți aflați în habitaclu. Se pare că gestul necugetat al lui Dane i-a salvat viața, rămânând ultima verigă din ce fusese, cu câteva clipe în urmă, NOMAD, un grup special creat și antrenat pentru contracararea actelor de terorism.

Fiind unicul supraviețuitor, Dane ajunge automat pe lista posibililor trădători și este nevoit să se facă nevăzut până când va reuși să pună mâna pe adevăratul vinovat. Ultimele cuvinte ale Samanthei, după ce i-a găsit corpul aproape carbonizat, au fost să nu aibă încredere în nimeni, fiindcă ea, împreună cu încă doi colegi, suspectau de-o vreme-ncoace că în organizație s-ar fi infiltrat o cârtiță. În timp ce șefii lui se contrazic cu privire la culpabilitatea sa, Marc se îndreaptă spre iahtul unui traficant de arme lituanian, în căutarea unor răspunsuri. În tot acest timp, undeva în Turcia, Khadir, liderul mișcării Al Sayf (Sabia), se preocupă de soarta tinerilor musulmani rămași orfani, pe care urmează să-i folosească în războiul împotriva necredincioșilor. Prima oară, a aruncat în aer o secție de poliție din Barcelona, a doua, vasul Palomino, și acum... acum e timpul pentru ceva măreț, iar occidentul trebuie să cadă sub lama adevăratei credințe.

Deși există o comparație indirectă cu Jason Borne, protagonistul din „Nomad” nu este nici pe departe spionul plin de talente la care ne-am aștepta. E destul de inteligent, e înverșunat, însă nu are calități supraumane, e un erou, și nu trebuie privit ca un super-erou. Nu ar cotonogi niciodată cu mâinile goale o gașcă de indivizi periculoși doar pentru că l-au insultat, însă i-ar amenința cu arma până când nemernicii ar decide că e cazul să capituleze. Așa cum ne-a demonstrat încă de la început, e un om ajutat mult de soartă, de-a dreptul norocos, trecând mai mereu pe lângă gloanțe și lame foarte ascuțite. Și chiar dacă Dane nu s-ar încadra niciodată printre caracterele imaginate de Robert Ludlum, are valoare prin gradul de realism (uneori exagerat) pe care îl reprezintă, pendulând pe tot parcursul cărții între postura de răzbunător și cea de victimă.

Poate că nu se ridică la nivelul lui Jack Carr, Însă James Swallow scrie mult mai bine decât mulți autori de romane de suspans, reactualizând cu succes un gen ce era la mare căutare prin anii ’90. Și, sincer, cu fiecare thriller de spionaj pe care-l citesc, îmi dau seama că problematicile abordate, cu mici modificări, au rămas aceleași... la fel de actuale și de necontestat. Scriitorul britanic, aidoma predecesorilor săi, transformă lumea modernă într-un câmp de luptă, de-o parte aflându-se Serviciile Secrete, și de cealaltă, războinicii musulmani. Prins între cele două organizații, hăituit și dornic să-și facă dreptate, Marc Dane devine el însuși un Nomad, înaintând cu pași repezi și siguri spre monstrul care i-a ucis echipa, pregătit pentru marea confruntare care va decide soarta Statelor Unite ale Americii.


Un proiect: 


luni, 15 mai 2023

Recenziile lui Gică 128 - Șase cocori stacojii de Elizabeth Lim


Titlu: Șase cocori stacojii  

Serie: Șase cocori stacojii

Autor: Elizabeth Lim

Editura: CORINTEENS (CORINT)

Titlu original: Six Crimson Cranes (2021)

Traducere de Simona Ștefana Stoica

Anul apariției: 2022

Număr pagini: 512

Media pe Goodreads: 4,25 (din 52.955 note)

 

Ca o scurtă introducere, înainte să trecem la romanul de față, este necesar să vă spun că în lumea întreagă există peste două sute de variante ale basmului cu Prințesa și Lebedele, dintre care noi, occidentalii, cunoaștem doar două cu de-amănuntul: „Cele șase lebede”, versiunea culeasă de Frații Grimm, și „Lebedele”, faimoasa poveste a lui Hans Christian Andersen. De asemenea, numărul fraților preschimbați variază, în funcție de registrul cultural, de la șase la unsprezece, iar într-o variantă indiană ajungem s-avem de-a face cu o sută unu de feciori blestemați. Deși în ambele povești menționate băieții se transformă în lebede, se regăsesc din nou situații în care tinerii sunt metamorfozați în porumbei, corbi sau gâște sălbatice. Dacă, în folclorul german, Eliza trebuie să croiască șase cămăși din Flori de Stea, în varianta daneză prințesa trebuie să culeagă urzici, pe care să le strivească cu picioarele pentru a obține firele cu care urmează să țeasă cele unsprezece cămăși fermecate.

Povestea noastră începe cu scenariul clasic: o împărăteasă moartă de câțiva ani buni, un împărat ce și-a luat o a doua soție, șase frați viteji și ageri la minte și o soră extrem de frumoasă (destinată să se căsătorească cu un lord de la Miazănoapte). Deși își iubește mama vitregă, Shiori, prințesa din Gindara, bănuiește că Raikama are un mare secret, așa că o urmărește într-o grădină ascunsă, unde consoarta imperială, după ce face câteva descântece, își dă la iveală chipul monstruos de vrăjitoare. Odată ce prinții sunt informați despre adevărata ei identitate, mama vitregă îi blestemă, transformându-i în șase cocori cu coroane stacojii. La rândul ei, Shiori cade pradă magiei negre, punându-i-se pe cap un blid din lemn de nuc, care să-i ascundă pe jumătate chipul și trăsăturile princiare, imposibil de îndepărtat. Însă asta nu e tot, pentru că ea nu mai are voie să vorbească, fiindcă, la fiecare cuvânt ce-i va părăsi buzele, un frate se va prăbuși mort, sugrumat sau mușcat de unul dintre șerpii Raikamei.

Elizabeth Lim nu ne spune un basm nou, ci cârpește o lume din mai multe povești deja cunoscute. Este evident că totul pornește de la narațiunea Lebedelor, însă putem întrezări și câteva fragmente din „Cenușăreasa”, „Fiica morarului”, „Frumoasa din pădurea adormită” sau chiar din „Scufița Roșie”. Fie că ne raportăm la universul creat ca la unul feeric, îndepărtat de realitate, construit pe o temelie magică, fie că putem regăsi o perioadă istorică reală și relevantă pentru acțiune, undeva între Ev Mediu și Renaștere, romanul rămâne în permanență undeva la graniță, fabulosul fiind ilustrat ca elementul dezechilibrator, ducând ori la victorie, ori la nesfârșita damnare. Preluând câteva modele înrădăcinate în memoria culturală europeană, autoarea își plasează istorisirea într-un cronotop asiatic, nu atât de exploatat. Așadar, pe lângă mitologia chineză, prezentă atât prin dragonii apelor din Regatul Subacvatic, cât și prin Munții Sfinți ai Curajului, în care sunt închiși demonii, foștii vrăjitori ce și-au încălcat jurămintele, putem observa și frânturi de simboluri specifice Japoniei, de la legenda celor O mie de cocori, până la basmul „Fata cu potirul pe cap”, înlocuit aici, așa cum am spus, de blidul din lemn de nuc.

Dar să nu pierdem din vedere firul principal... Shiori este exilată (paradoxal) la Miazănoapte, unde devine mai întâi  slujitoare într-un han sărăcăcios, iar pe urmă bucătăreasă la curtea unei familii de lorzi. Căderea ei, de la prințesă, la servitoare, nu e nimic mai mult decât o reîntoarcere la statutul fetei de rând, care, prin muncă și dedicare, va ajunge într-un final femeie, iar după aceea, mamă. Ei bine, nu putea să nu existe și aici o direcție feministă (și chiar nu sunt ironic de data asta). Prințesa nu vrea să se mărite cu cel sortit, de aceea fuge de la logodnă, ba mai mult, ea nu vrea să se căsătorească niciodată, pentru că se consideră o fire independentă. De altfel, muncile ei de Hercule au și un puternic caracter masculin. Nu se dedă doar la treburi ușoare, ci execută, oricât i-ar fi de greu, orice sarcină i se încredințează. Revenind... ca să-și salveze frații și să-și înfrângă mama vitregă, ea are nevoie de adevăratul nume al Raikamei și de o plasă de scântelar, o plantă cu țepi ascuțiți, prin care curge focul demonilor, ce păstrează atât modelul Florilor de Stea din basmul Fraților Grimm, cât și trăsăturile de urzică, din varianta scriitorului danez. De altfel, din alcătuirea ei face parte și sângele stelelor, și aici e clar o trimitere la prima ei dilogie, care, din câte am auzit (încă necitind-o), face parte din același univers.

Odată cu trecerea de la basm la Fantasy, moartea nu mai e ceva ce poate fi alungat prin magie, ci o fatalitate, cei plecați fiind duși pentru totdeauna. Oricât de optimist ar părea tonul cărții, umbra planează asupra personajelor la tot pasul, gravitatea simțindu-se cu fiecare răsturnare nefericită. Departe de casă, Shiori află că răul este mult mai puternic decât ar fi crezut, că există vrăjitori mai nemiloși decât propria mamă și că lumea pe care o știe este pe punctul de a se prăbușii în abisul demonilor. Dar, cu ajutorul lui Seryu, un nepot al Regelui-Dragon, ce-i cam face ochi dulci, și al lui Kiki, pasărea ei devotată de hârtie, prințesa se pregătește să se întoarcă în Gindara, ca să rupă o dată pentru totdeauna blestemul ce i-a schimbat destinul și i-a distrus familia.


COMANDĂ CARTEA


sâmbătă, 6 mai 2023

Recenziile lui Gică 127 - Moartea în Camargue de Cay Rademacher (CRIME CLUB)


Titlu: Moartea în Camargue  

Serie: Roger Blanc #2

Autor: Cay Rademacher

Editura: LEBĂDA NEAGRĂ

Titlu original: Tödliche Camargue (2015)

Traducere de Ionuț Irimiea

Anul apariției: 2023

Număr pagini: 364

Media pe Goodreads: 3,89 (din 544 note)

 

Lumea antică, indiferent dacă ne referim în proximitate, la greci, romani, vikingi... sau ne îndepărtăm, spre popoarele amerindiene, azteci, incași, mayași... a avut o predilecție pentru sacrificiile umane și animale, aducând jertfe de sânge unor zei păgâni, cruzi și orgolioși, ce-și amenințau adulatorii cu pedepse crunte, precum potopul sau dispariția soarelui înainte de următorul răsărit. Mai târziu, ca o reminiscență a vitelor ucise pe altar, în lumea hispanică au apărut celebrele coride, confruntările, sub formă de divertisment, între om și taur, ce se purtaseră cândva între muritor și zeu. În prezent, putem găsi o variantă adaptată a acestora în sudul Franței, mai exact în Camargue, unde jucătorii, cunoscuți ca raseteur-i, încearcă să scoată, cu o unealtă specială, asemănătoare unei furci, cocardele din coarnele taurilor, înainte ca animalele antrenate ani la rând să se repeadă asupra lor și să-i spintece.

Când căpitanul Roger Blanc este trimis în Camargue să arunce o privire la un accident tragic, el bănuiește că, de fapt, la mijloc ar fi vorba despre o crimă. Un cadavru spintecat zace pe asfalt, cu intestinele pe-afară. Se pare că ucigașul, un taur de patru ani, antrenat pentru întrecerile locale, ar fi ieșit pe poarta (aparent) deschisă și și-ar fi luat în coarne victima, un faimos jurnalist ce avea obiceiul să se plimbe cu bicicleta (zilnic) prin zonă. Deși colegul și amicul său excentric, Marius Tonon, și șefii îi cer să facă un raport formal, în care să specifice că a avut loc doar o întâmplare nefericită, Blanc vrea să afle cine a avut un motiv serios să-l ucidă pe reporterul abia ieșit dintr-un centru de dezintoxicare, cu alte cuvinte, cine i-a deschis poarta animalului furios. Astfel, ancheta începe, iar printre secrete și mărturisiri șocante, polițistul nostru ager trebuie să aibă grijă să nu-i supere pe cei de la Paris, în special pe secretarul de stat ce l-a expediat nu de mult în sud.

Veșnic curios și perseverent, niciodată cu toate țiglele pe casă, Roger Blanc se înscrie în tipologia detectivului din Nord (și aici mă refer strict la Nordic Noir), reușind să-și ducă investigația mai departe chiar și atunci când aproape toată lumea din jur îi cere să renunțe. Cu o soție infidelă, ce l-a părăsit pentru un bărbat mai tânăr, și cu doi copii care nu mai vor să audă de el, polițistul se dedică trup și suflet investigației, excelând pe singurul plan pe care nu a dat (încă) greș. Uneori ursuz, înclinat spre izolare, alteori sociabil, dedicat persoanei cu care stă de vorbă, Roger nu duce lipsă de prieteni și dușmani, indivizi care ori îi complică viața, ori aduc liniște și împlinire în cele mai dificile momente. Colegi, vecini și o iubită secretă (despre care doar el crede că nimeni nu știe), toată lumea vrea să stea în preajma lui, pentru că misterul devine cu adevărat incitant doar atunci când omul potrivit intră în scenă.

Cât despre enigma de astăzi, urmele-l duc pe erou la locuința celui mai important editor din Franța, acolo unde a stat jurnalistul înainte să fie omorât. Evident că gazda, un bărbat ce preferă să-și petreacă mai degrabă weekendurile pe propriul iaht și prin capitală, în brațele unor frumuseți la pubertate, decât cu familia, trece automat pe lista posibililor suspecți, alături de soția sa, o femeie foarte frumoasă, obsedată de orezul roșu de Camargue, și de fiica lor, o tânără scârbită de toți și de toate, dependentă de cocaină. Câțiva pași mai departe, ne lovim de furtul, cu trei decenii în urmă, unui celebru tablou de Vincent Van Gogh, dintr-un muzeu din apropiere, ce s-a pus pe seama unui paznic, dar a cărui vinovăție nu a putut fi dovedită nici până astăzi. Astfel, intrăm iar în lumea artei, făcând cunoștință cu un specialist în pictură, care ar recurge la orice ca numele său să rămână pe buzele tuturor chiar și după moarte, un ciudat pe care, s-o zicem pe-aia dreaptă, nimeni nu-l prea suportă.

Din nou, un mare plus, pe lângă acțiune, îl reprezintă decorul impresionist, orașul cu mai multe mlaștini decât drumuri sigure fiind ilustrat ca un mic colț de rai, un paradis ce a luat naștere prin efortul și sudoarea muncitorilor/sclavilor vietnamezi ce au lucrat pe câmpurile de orez. Vitele pasc libere, fermierii își pregătesc taurii pentru întrecere, tăuni cât degetul mare ți se așază pe piele și te mușcă, iar familiile bogate își cumpără case aici, sfidând trecutul întunecat al locului. Cu bune și rele, Camargue are de toate, oameni cinstiți și ticăloși, și dacă ai suficient sânge-n vene, poți să te joci de-a raseteur-ul, ca să-ți testezi inteligența și viteza cu un substitut al zeului, într-o confruntare care, în ciuda faptului că și-a pierdut sacralitatea, încă ține de tradiție, de specificul renumitei localități din Provence.


Un proiect:


miercuri, 3 mai 2023

Recenziile lui Gică 126 - Apartamentul din Paris de Lucy Foley (CRIME CLUB)


Titlu: Apartamentul din Paris 

Autor: Lucy Foley

Editura: TREI

Titlu original: The Paris Apartment (2022) 

Traducere de Ioana Văcărescu

Anul apariției: 2023

Număr pagini: 432

Media pe Goodreads: 3,68 (din 351.452 note)

 

De fiecare dată când termin de citit o carte de Lucy Foley (deja sunt trei) îmi spun că gata, asta sigur a fost ultima. Cred că problema e că-mi doresc de la început să fie oarecum pe gustul meu, să mă prindă și să-mi dea drumul abia spre ultimele pagini. De altfel, asta așteptăm cu toții de la o carte ce poartă cu mândrie eticheta de thriller psihologic, nu? Din păcate, „Lista de invitați” (așa cum e ea, cu părți mai bune și mai puțin bune) rămâne undeva acolo sus, iar celelalte două, „Petrecerea de vânătoare” și „Apartamentul din Paris”, ne arată cât de ușor e, după ce ți-ai format un public uriaș și generos, să reutilizezi aceeași formulă mystery, fiindcă oamenii asta așteaptă, cu asta i-ai obișnuit. Nominalizări peste nominalizări, premii peste premii, se creează deja un brand, o modă pentru tinerei, de care noi, adulții și (să nu fiu ipocrit) câțiva tineri, ne-am cam săturat.

       Povestea de față se deschide într-o noapte, în apartamentul lui Ben Daniels, la numărul 12 pe Rue des Amants. În timp ce înregistrează un mesaj vocal pentru sora lui vitregă, care urmează să ajungă aici peste câteva ore, o umbră misterioasă se furișează în cameră, cu un obiect lucios și ascuțit în mână. Odată ce Jess intră în apartamentul fratelui ei, își dă seama că ceva nu e în regulă, senzație justificată de absența lui Ben și de pata de sânge de pe podea. Pornind în căutarea unor răspunsuri prin vechea clădire, tânăra intră în contact cu locatarii acesteia, câțiva indivizi dubioși ce nu văd cu ochi buni sosirea ei în acest loc. Fata de la etajul patru îi trântește ușa în nas, cel mai bun prieten al fratelui ei, care, neîntâmplător, locuiește și el tot aici, nu știe nimic, iar doamna de la Penthouse, deși pare dispusă să-i asculte povestea, nu e prea încântată să audă că în blocul soțului ei ar fi putut avea loc o crimă.

       Câte personaje, tot atâtea personalități extreme. Dacă amicul Nick este construit în așa fel încât să reprezinte inocența pătată, bărbatul ce a rămas traumatizat de la șaisprezece ani, când tatăl său i-a făcut cadou o prostituată, atunci Mimi se regăsește, deși are deja nouăsprezece ani, în rolul adolescentei frustrate, educată la o școală catolică, care nu s-a putut bucura nici măcar o dată de latura ei sexuală. În cazul ei, virginitatea nu apare ca un avantaj, nicidecum în Paris, ci mai mult ca un stigmat, un însemn al fetei conduse după regulile injuste ale părinților. Dacă urcăm la ultimul etaj, la Penthouse, o găsim, printre tablouri de o valoare inestimabilă, pe Sophie, cu cățelul ei, așa-zisa Madame, femeia care a trăit toată viața în lux, nepăsătoare la soarta celor lipsiți de avuție. A, da, mai e și Antoine, bețivul ce nu ezită să-și jignească și maltrateze soția, care (vești bune) de curând l-a părăsit. Însă cel mai interesant personaj, atoatevăzător și veșnic prezent, este bătrâna portăreasă, care, după cum ne spune chiar ea, face parte din clădire, devenind, încă de când a ajuns aici, o extensie necesară și asumată a acesteia.

            Deși nu ne mai aflăm pe o insulă pustie, bântuită, sau într-un refugiu montan, înghețat și izolat, construcția de pe Rue des Amants păstrează în structura ei o oarecare atmosferă gotică, potrivită pentru personajele ce locuiesc în ea. Blocul în formă de „U” nu doar că amplifică sentimentul de angoasă, de spațiu semi-închis, ci și reflectă posibilitatea unei singure căi de evadare. Pe de-o parte, capcană pentru musafirii nedoriți, pe de alta, un cerc al infernului pentru locatarii săi, clădirea, cu toată frumusețea ei arhitecturală, prezintă o altă fațetă a splendidului Paris. Orașul Luminilor strălucește doar pentru bogătași și parveniți, luxul și opulența costă bani, iar cei ce pășesc pe aceste străzi trebuie să ia aminte că, sub toată poleiala asta aparent scumpă, există multă mizerie, suferință și dezolare.

            Dacă nu ați apucat să numărați personajele, vă spun eu că sunt șase, de fapt, șapte cu tot cu Ben, care, din motive evidente, nu prea ne încântă cu prezența lui. Însă din gândurile și spusele celorlalți reiese c-ar fi mai bine să nu-l cunoaștem, fiindcă omul e periculos, iar cine i-a făcut (sau nu) de petrecanie a avut un motiv serios să recurgă la un asemenea gest. Astfel, ca într-o piesă de teatru pe jumătate absurdă, glasul se mută de la un locatar la celălalt, fiecare contribuind cu detalii esențiale care s-o conducă pe Jess la elucidarea misterului. Și fiindcă protagonista noastră nu a avut parte de o viață ușoară, nu se va da îndărăt de la nimic, în niciun caz în fața unor paraziți ce n-au muncit nici măcar o zi pentru o amărâtă de lețcaie, așa că, orice s-ar întâmpla, ea a venit aici pentru fratele ei vitreg și nu va pleca până când bunii ei vecini nu-i vor oferi câteva răspunsuri pertinente.


Un proiect:


luni, 1 mai 2023

Recenziile lui Gică 125 - Cult de Camilla Läckberg & Henrik Fexeus (CRIME CLUB)


Titlu: Cult 

Serie: Mina Dabiri & Vincent Walder #2 

Autor: Camilla Läckberg & Henrik Fexeus

Editura: TREI

Titlu original: Kult (2022)

Traducere de Carmen Vioreanu

Anul apariției: 2023

Număr pagini: 784

Media pe Goodreads: 3,99 (din 1.855 note)

 

Spre deosebire de primul volum, unde părerile au fost împărțite, și care mie unuia mi s-a părut excelent, „Cult” vine ca o continuare necesară, fadă și lipsită de substanță, a doua parte dintr-un proiect despre care sunt sigur că nu se va opri la formatul de trilogie. Cât despre personaje, cele de-acum par să nu aibă prea multe în comun cu acelea din trecut, fiindcă dau dovadă de o naivitate ieșită din comun, părând că n-au învățat nimic din ancheta anterioară. Deși toate elementele enigmei sunt puse pe tablă până la pagina 300, povestea merge mai departe, încă vreo 500 de pagini, până când eroii noștri „ageri” încep să facă niște legături și, inevitabil, să fie luați pe sus de răsturnarea din final. Nu de puține ori autorii se opresc în mijlocul intrigii polițiste pentru a ne împărtăși problemele personale ale fiecărui caracter (și aici intră și cele care nu apar mai mult de zece pagini), aducându-i pe toți pe aceeași treaptă de jos, plini de frustrări, regrete și sentimente imposibil de controlat.

Un băiețel este răpit de la grădiniță ziua-n amiaza mare, în timp ce îngrijitorii se ocupă de ceilalți copii de la locul de joacă. Există un singur martor, o fetiță, ce le spune polițiștilor că Ossian a fost luat de către o străină ce-i promisese că, dacă o va urma în mașină, îi va arăta mașinuțele ei de jucărie și cei doi căței. Părinții nu știu nimic, nu s-au gândit niciodată că cineva le-ar dori răul. După trei zile, copilul este descoperit mort, abandonat pe un debarcader, iar lângă el este găsit un ghiozdan roz, care, după spusele părinților, nu-i aparținea. În următorul moment, oamenii de la Palatul Poliției fac legătura cu un caz de anul trecut, atunci când o altă fetiță a dispărut, trupul neînsuflețit fiind găsit tot după atâtea zile, din nou în apropierea apei. De data asta răpitorii par să fi fost un cuplu de bătrâni, încă neidentificat.

Și gata, avem un nou scenariu provocator, eliptic, care poate fi completat doar de ambiția Minei Dabiri și de inteligența lui Vincent Walder. Dar pe firul poliției intră o specialistă în culte, care-i fură, inițial, locul mentalistului. Nova se ocupă de foști membri ai sectelor (mai mult sau mai puțin religioase), pe care încearcă să-i aducă pe calea cea bună, integrându-i totodată în noua ei familie spirituală, guvernată după câteva teze (reinterpretate) ale epicurismului. În viziunea ei, suferința este o constantă a vieții, un element de care trebuie să te folosești pentru a ajunge la împlinire. Însă, paradoxal (undeva lipsesc niște explicații), durerea trebuie să rămână undeva în spate, într-un punct în care nu trebuie să te mai întorci. După cum am subliniat, filosofia asta e destul de slabă, unele aspecte se contrazic de la sine, iar membrii cultului par mai mult spălați pe creier, decât liberi să-și aleagă o nouă direcție în care să-și investească încrederea și energia.

Revenind la personajele noastre, le regăsim aproape pe toate în pragul schimbării, dornice s-o ia de la capăt. Mina, deși se simte pregătită pentru o nouă relație, ocazie cu care și-a făcut și Tinder, nu poate uita de Vincent, bărbatul pe care l-a lăsat să se apropie cel mai mult de „învelișul ei antibacterian”. De cealaltă parte, Vincent e în continuu cu gândul la Mina, așteptând s-o revadă printre cei din public, după fiecare spectacol de iluzionism. Atrași ca un magnet unul de celălalt, polițista va face tot ce-i stă în putință ca să-l aducă pe mentalist în mijlocul investigației, adică în proximitatea sa. Cât despre Ruben, de care sunt sigur că v-a fost dor, acum nu mai e masculul alfa ce se aruncă pe orice femeie din perimetru, nu, zilele astea merge la psiholog, ca să-și vindece o rană din trecut. Și pentru că nu putea să lipsească corectitudinea politică, la echipă se alătură un agent nou, Adam, un bărbat de culoare, șicanat adesea de mama sa care-și dorește să aibă grijă de cât mai mulți nepoți.

Unele părți au curs de la sine, de altele am cam tras cu dinții, dar, după câteva zeci de pagini copiate la xerox, am ajuns la deznodământ, moment în care mi-am dat seama că lucrurile puteau sta cu totul altfel, finalul fiind de-a dreptul nesatisfăcător. Din păcate, ancheta polițistă reprezintă cam 20% din carte, care, după cum ați văzut, nu e deloc scurtă, și asta m-a făcut să am rezerve în ceea ce privește lecturarea următorului volum. Totuși, nu pot să neg că a existat mister, că unele elemente mi-au stârnit interesul și imaginația și că încă sunt curios cine vrea cu orice preț să-l pedepsească pe Vincent. Oricum, simt că povestea noastră de dragoste se va mai întinde mult și bine, până când cei doi vor fi în stare să renunțe la convențiile sociale și să-și dea frâu liber sentimentelor intense, ce-i macină de două cărți încoace.


Un proiect: