Titlu: Vara
lupilor
Serie:
Hannah Wester #1
Autor: Hans
Rosenfeldt
Editura: LITERA
Titlu
original: Vargasommar (2020)
Traducere
de Dana-Ligia Ilin
Anul
apariției: 2023
Număr
pagini: 432
Media pe
Goodreads: 3,52 (din 3.093 note)
O polițistă de vârsta a doua, un schimb de droguri ce a mers
foarte prost, treizeci de mii de euro (în jur de trei milioane de coroane),
reglări de conturi, cadavre, un lup mort și o asasină trimisă de ruși să
recupereze marfa și sumele de bani ce se aflau în mașina uneia dintre victime,
altfel spus, un Nordic Noir cu de toate, al cărui acțiune are loc în retrasa
comunitate din Haparanda, un oraș la granița cu Finlanda, locul propice în care
moartea să-și facă neîngrădită de cap. Mai mult decât o poveste despre un
subiect utilizat aproape până la epuizare, cartea lui Hans Rosenfeldt se
prezintă ca o radiografie a unei societăți restrânse, echilibrate, în care fiecare
membru contribuie, prin gândurile și acțiunile sale, la bunul (sau răul) mers
al lucrurilor, găsindu-și un loc perfect în pestrițul peisaj însorit din nord.
Marfa trebuie predată finlandezilor,
ordinul a fost cât se poate de clar. Aflat în mașină, alături de ceilalți trei colegi
ruși, Vadim Tarasov este decis să păstreze
atât valizele cu valuta, cât și pe cea plină cu amfetamină, pe care ar putea,
datorită contactelor sale din lumea interlopă, s-o vândă unor tipi dubioși pentru
un preț foarte bun. Așadar, a ajuns și cealaltă mașină în punctul stabilit de
întâlnire din Rovaniemi, toată lumea s-a dat jos... și a început măcelul. Arme
automate, trupuri spulberate, mult sânge, șapte cadavre pe caldarâm, și uite că,
totuși, omul nostru a scăpat cu viață. Însă, în timp ce se întoarce spre casă,
ceva îi taie calea prin noapte, iar Vadim se trezește fără de-apărare în bătaia
a două faruri ce se îndreaptă cu viteză spre el. Câteva zile mai târziu, un lup
mort este găsit pe câmp, iar în stomacul lui sunt descoperite rămășițe umane,
bucăți dintr-un cadavru ce pare să fi fost îngropat la repezeală.
Astfel, intră în scenă Hannah
Wester, o polițistă aflată în al patrulea deceniu al vieții sale, ajunsă de
curând la menopauză. Pe cât de perspicace, pe atât de impulsivă din cauza
durerilor de cap ce izbucnesc tot mai des în ultima vreme, ea vrea mai mereu să
iasă în față, încercând să descopere vreun indiciu despre cei la care s-ar
putea afla în prezent marfa rușilor. Dar nici mafiotul din Moscova nu stă
deoparte, așa că trimite pe teren o asasină special antrenată, care să-i
recupereze, prin orice mijloace, miile de euro
pierdute în apropierea orașului Haparanda. În vreme ce Katia, tot mai
presată de timp, face vizite persoanelor cu cazier sau despre care se știe că
ar putea face rost de droguri, intrând astfel în vizorul unui dealer local extrem
de periculos, Hannah are parte de un amplu proces de introvertire, afundându-se
tot mai tare în suferințele și incertitudinile propriului trecut.
Așa cum spuneam mai sus, cel mai
important și, totodată, interesant personaj este însuși Haparanda. Aici nu doar
că oamenii se nasc, trăiesc și mor, ci toți locuitorii, de la cei mai tineri,
la cei mai în vârstă, își iau suflarea din esența orașului și dau la schimb
energia prin care mica localitate continuă să existe. Fiecare deces, natural
sau subit, se adaugă ca o nouă cărămidă la imensa structură ce-i înconjoară,
moartea devenind pedeapsa prin care comunitatea are parte de propria istorie. În
acest loc, toată lumea se știe cu toată lumea, nu contează cine e rău sau bun,
pentru că fiecare-n parte va avea parte de lumânări, bilețele cu mesaje triste
de despărțire sau persoane care să-l plângă și să-i ducă dorul. Haparanda funcționează
ca orice localitate, un mecanism circular, închis, în care orice gest
influențează direct sau indirect dinamica de grup, și în care speranța și
dorința îi pot ridica sau îngropa pe cei cu visuri prea mari.
Utilizând o tehnică adesea întâlnită
în literatura postmodernă, Hans Rosenfeldt se instituie de la început pe sine
drept regizorul absolut, drept zeul care guvernează amplul construct narativ
căruia i-a dat viață. Vocea naratorului se suprapune peste glasul Haparandei, iar
noi suntem smulși din poveste, înălțați undeva deasupra cadrului spațial,
într-un loc unde ni se comunică așteptările personajelor și schimbările prin
care le va trece soarta în anii ce urmează. Deși se prezintă ca un volum
polițist, dintr-o serie ce promite multe, acțiunea nu se intensifică rapid, așa
cum ne-am aștepta, ci cu pași mărunți, îndreptându-se spre un final de-a
dreptul exploziv. Categoric e o capodoperă a genului thriller, care merită
savurată frază cu frază, până când ajungi să-ți găsești și tu un loc în micul
oraș de la graniță, acolo unde vara clocotește-n sângele celor visători și nevinovați.