Titlu: Pe urmele flăcării
Serie:
Sands of Arawiya #1
Autor:
Hafsah Faizal
Editura:
Storia Books
Titlu
original: We Hunt the Flame (2019)
Traducere
de Oana Dușmănescu
Anul
apariției: 2019
Număr
pagini: 592
Media
pe Goodreads: 3,90 (din 22.237 note)
De data asta am întârziat puţin cu
lectura, însă, chiar dacă a trecut ceva timp de la clubul de carte Storia, am
hotărât să scriu, totuşi, câteva cuvinte despre romanul lui Hafsah Faizal, „Pe
urmele flăcării”. Cred că este primul YA despre care nu pot spune cu
certitudine dacă mi-a plăcut sau nu. Autoarea construieşte o poveste bazată pe
mitologie arabă, o ramură nu foarte exploatată în literatura Fantasy, plasând
acţiunea în Arabia antică, un spaţiu plin de legende, întuneric, creaturi
ciudate şi mult nisip. Sună bine, nu-i aşa? Deşi ideea este foarte interesantă,
intriga este plină de goluri, ceea ce mi-a dat puţin lectura peste cap. Nu o dată
am avut impresia că citesc un roman la mâna a doua, şi chiar îmi pare rău să
spun asta, dar nu am putut scăpa de sentimentul de deja vu, deoarece volumul de
faţă este asemănător cu „Rebelul nisipurilor” de Alwyn Hamilton, unele scene
fiind trase la indigo.
„Pe urmele flăcării” face parte
dintre acele romane contradictorii care te pot fascina şi dezamăgi în aceeaşi
măsură. Povestea poate fi fragmentată în două părţi care par să aparţină unor
lumi diferite. Prima parte este un puzzle în care piesele fie nu se potrivesc
între ele, fie lipsesc cu desăvârşire, şi în care acţiunea cam lasă de dorit. Autoarea ne aruncă
într-o lume despre istoria căreia nu ştim mare lucru, iar fără evenimentele
trecutului, este aproape imposibil să înţelegem ce se întâmplă în prezent. Mai
mult de atât, personajele sunt nişte simple marionete, forme goale care nu sunt
conştiente de actele pe care trebuie să le întreprindă. Nu mai spun că unele dintre
ele apar în mod miraculos şi dispar în neant, fără vreo explicaţie logică. Cât
despre cea de-a doua parte, lucrurile încep să capete substanţă. Lumea devine
mai consistentă, suspansul este din belşug, evenimentele se succed cu
repeziciune, iar personajele ajung să aibă o oarecare personalitate. Sincer,
povestea ar fi fost extraordinară dacă ar fi început de la jumătate sau chiar de
la final, însă nu a fost să fie.
Ne lovim de un scenariu clasic şi
clişeic – o fată de 17 ani care se simte mai confortabil în haine bărbăteşti,
preferând să alerge prin pădure sau să tragă cu arcul – întrecându-i în
îndemânare chiar şi pe cei mai experimentaţi războinici – în loc să poarte o
rochie strâmtă şi să vorbească despre măritiş. Zafira nu e femeia tradiţională
care să-şi construiască faima din ţesut şi gătit, ba din potrivă, ea se opune
acestui stil de viaţă, refuzând cererile în căsătorie şi liniştea pe care i-o
poate da un cămin. Ea şi-a făcut un renume sub o identitate falsă, masculină,
fiind cunoscută, în tot ţinutul, drept „Vânătorul”. Eroina noastră trece
printr-o criză identitară profundă, asumându-şi o alteritate masculină, pentru
că nu are încredere în propriile puteri, dar, mai ales, nu are încredere că cei
din jur o vor înţelege şi accepta, fără să-i judece alegerile. Bineînţeles că
aici vorbim despre o miză feministă. Zafira se simte mult mai în siguranţă,
pretinzând că aparţine sexului opus, însă, misiunea care îi va fi dată – de a
aduce magia înapoi în ţinut – o va învăţa că cel mai important este să fie ea
însăşi şi un model pentru celelalte femei din comunitate.
Nu putem uita de Nasir,
protagonistul acestei poveşti. Nasir este moştenitorul tronului, prinţul lipsit
de afecţiunea paternă, care a fost antrenat pentru a deveni cel mai bun haşaşin
din lume, ceea ce s-a şi întâmplat. El este o simplă jucărie în mâinile unui
tată posedat şi diabolic, un ucigaş forţat să omoare de la copii nevinovaţi,
până la bătrâni neputincioşi. Viaţa sa este un iad, însă el a reuşit să
păstreze undeva, adânc în sufletul său, o mică rază de compasiune şi milă, ceea
ce l-a salvat de la a deveni un monstru. Cu toate astea, personalitatea sa este
destul de seacă – nu este un erou, ci mai degrabă un antagonist care primeşte
misiunea de a-l prinde pe „Vânător”. Însă, în momentul în care Nasir şi Zafira
se întâlnesc... ei bine... vă puteţi imagina ce se întâmplă...😉
Să spunem doar că vieţile lor vor lua o întorsătură interesantă.
Hafsah Faizal creează un roman hibrid,
un mozaic de elemente preluate din folclorul arab, din „1001 de nopţi ale Şeherezadei”,
dar şi din texte venite din exterior, precum „Odiseea”. Deşi ni se întinde în
faţa ochilor un ţinut secătuit de puteri, legendele şi creaturile străvechi nu
încetează să se răspândească, vorbind despre magia care a existat odată. Apar
monştri marini şi păsări uriaşe, creaturi întunecate care nu sunt deloc
exploatate, având un rol decorativ. Mi-ar fi plăcut ca autoarea să dezvăluie
mai mult din acest bestiariu necunoscut şi să pună mai mult accent pe miturile
întemeietoare ale Arzului.
Poate am fost prea critică sau poate
am avut aşteptări prea mari de la această carte, dar, una peste alta, „Pe
urmele flăcării” a fost o lectură agreabilă. Chiar dacă am fost puţin
dezamăgită, nu voi renunţa la serie. Sunt sigură că sub nisipurile Arawiyei se
ascund încă multe mistere şi pericole pe care Zafira şi însoţitorii săi trebuie
să le înfrunte.
Voi
veţi fi alături de ea?