Titlu:
Misterul ulmului
Autor:
Tana French
Editura:
NEMIRA
Titlu
original: The Witch Elm (2018)
Traducere
de Iulia Dromereschi
Anul
apariției: 2021
Număr
pagini: 560
Media
pe Goodreads: 3,60 (din 82.980 note)
Dacă
ar fi să fac o listă cu romanele care m-au dezamăgit, cea mai recentă carte a
autoarei irlandeze Tana French s-ar regăsi, cu siguranţă, printre titluri. M-am
apucat de „Misterul ulmului” din curiozitate, dar şi din dorinţa de a participa
la Clubul de Carte Cluj din această lună. Am început lectura cu gândul că voi
citi un Thriller bun, plin de acţiune, aşa cum promite şi descrierea, însă elementele
specifice acestui gen pot fi numărate pe degetele de la o mână. Deşi în fundal
se află o crimă petrecută cu mult timp în urmă ale cărei dovezi ies la iveală abia
acum, suspansul lipseşte cu desăvârşire. Avalanşa de amănunte neesenţiale mi-a
îngreunat mult lectura, transformând unele scene interesante într-o
tortură clasică a la Balzac. Dar înainte
să vorbesc despre detalii, haideţi să vedem de unde a început totul…
Toby, protagonistul poveştii
noastre, are una dintre cele mai bune vieţi posibile. El este un om încrezător,
descurcăreţ, cel care are soluţia potrivită pentru orice problemă. Are o iubită
frumoasă şi deşteaptă, un loc de muncă la care este apreciat, nu a fost bolnav
nici o zi din viaţa sa, nu a avut de-a face cu poliţia şi nu s-a implicat în
afaceri ilegale sau chiar dacă a făcut-o, a fost suficient de deştept încât să
iasă basma curată de fiecare dată. Cu alte cuvinte, putem spune că Toby este un
om norocos din toate punctele de vedere. Însă norocul său nu poate dura la
nesfârşit. Într-o seară este „vizitat” de doi hoţi misterioşi care, pe lângă
faptul că îi sustrag câteva obiecte valoroase, îl lasă aproape mort. Trauma pe
care o suferă, în urma acestei întâmplări tragice, îl va transforma într-o
umbră a ce a fost odată, pierzându-şi toate calităţile ce îi asigurau un loc privilegiat
în societate.
Protagonistul nostru începe un proces
anevoios de recuperare atât fizică, cât şi psihică. El se retrage în casa
unchiului său bolnav de cancer, îngrijindu-l pe acesta şi ţinându-i companie în
ultimele luni de viaţă. Progresul pe care îl face spre vindecare este brutal
întrerupt de descoperirea unui schelet uman în ulmul bătrân din grădina casei.
Autoarea
nu insistă pe ancheta detectivistică, pe acţiune sau pe crimă, ci se
concentrează pe prezentarea cât mai fidelă a sentimentelor protagonistului, pe
relaţiile de familie şi pe modul în care secretele pot fi păstrate şi
îngropate, chiar dacă poliţia face tot posibilul să-l descopere pe adevăratul
criminal. Problema acestui roman constă în faptul că avem de-a face cu ideea de
criminal, nu cu o persoană dereglată activă care împarte orori în stânga şi-n
dreapta, ceea ce face ca acţiunea să fie foarte statică. Putem spune că este un
roman care are ca punct de plecare construirea unui ucigaş marionetă care
ajunge să facă ceea ce a fost creat să facă. Evenimentele care au loc par să
fie regizate, fapt care limitează sau, mai bine spus, anulează cu totul
hazardul care distruge monotonia. Deşi personajele sunt construite ca la carte,
cât se poate de umane, cu personalităţi bine conturate şi diferite, ele nu
evoluează în nici un fel, ba chiar pare să aibă loc un proces invers. Ele devin
martore pasive ale unei descoperiri care le dă viaţa peste cap, ajungând să
recurgă la cele mai josnice gesturi, pentru a-şi păstra o moralitate aparentă.
Cu
excepţia protagonistului, cele mai interesante personaje mi s-au părut unchiul Hugo
şi Leon, vărul lui Toby. Unchiul Hugo este un bătrânel inofensiv, dar care
ascunde un mare secret. Pe lângă faptul că se ocupă cu dezgroparea trecutului
altora, el încearcă să ascundă cât mai bine anumite fapte de demult. Mai mult
decât atât, el este un familist care alege să-şi protejeze rudele cu orice preţ.
Pe de altă parte, îl avem pe Leon. Rolul său nu este foarte important, însă
este demn de luat în seamă, pentru că reprezintă o minoritate, făcând parte din
comunitatea LGBTQ. Deci, din acest punct de vedere, romanul promovează
corectitudinea politică.
Cred
că v-am asaltat cu prea multe detalii. Mă voi opri aici înainte de a întrece
măsura. Mi-a plăcut mult ideea principală, însă nu şi modul în care autoarea a
ales să o expună în roman. Mi-ar fi plăcut şi mai mult dacă nu ar fi fost
prezente atât de multe amănunte care să îngreuneze acţiunea şi să diminueze
suspansul. Altfel, cartea ar fi fost chiar bună. „Misterul ulmului” este primul
volum pe care îl încerc de la Tana French, însă mi-aş dori să nu fie ultimul,
chiar dacă stilul ei nu este tocmai pe gustul meu.
Voi ce mi-aţi recomanda?
Da, am început-o și eu, dar merge greu. Prea monotonă...
RăspundețiȘtergereAsta este cea mai mare problemă a cărții - ritmul lent, plus lipsa suspansului. De altfel, ideea este foarte interesantă, dar nu e suficient exploatată! Sunt curioasă care o să fie părerea ta despre final...
ȘtergereSpor la lectură!