Titlu: Orașul care ne unește
Trilogia: Mărețele Orașe #1
Autor: N. K. Jemisin
Editura: Nemira
Titlu original: The City We Became (2020)
Traducere de Ana-Veronica Mircea
Anul apariției: 2020
Număr pagini: 416
Media pe Goodreads: 4,01 din 25.265 note
Nu sunt la prima întâlnire cu Nora K. Jemisin. Am mai încercat două
romane scrise de ea, „Luna ucigașă” și „Al cincilea anotimp”, dar nu am putut
să le duc până la capăt din cauza felului monoton în care s-a desfășurat
acțiunea. Ce m-a atras să încerc „Orașul care ne unește” a fost coperta minunată
realizată de cei de la Editura Nemira. Uitați-vă și voi… nu ai cum să rămâi
impasibil la o asemenea minunăție.
Cartea de față merge pe ideea că, la un moment dat în decursul
istoriei, orașele ajung la un așa-numit moment al nașterii. Însă pentru ca
acestea să capete ființă, trebuie să existe un avatar care să conțină spiritul
orașului sau, în cazul de față, mai multe avataruri care să încorporeze
sufletul fiecărui district. Însă procesul nașterii este destul de dificil,
avatarurile trebuie să supraviețuiască pentru a ajuta mărețul oraș să prindă
viață și să-l protejeze de orice ființă care ar putea să constituie un pericol.
Acțiunea romanului este plasată în New York, unul dintre cele mai
aglomerate și agitate metropole din Statele Unite ale Americii. Oamenii care
merg și vin de la locul de muncă, petrecerile zgomotoase care au loc în mijlocul
nopții, muzica violentă a rapperilor și picturile stridente care vorbesc despre
digresiunea culturală, toate acestea sunt activitățile și elementele din care
orașul își trage energia. La fel ca în orice
organism, și orașele au parte de invadatori, corpuri străine care doresc să oprească
procesul nașterii. Infecția care tulbură sistemul New York-ului este Dr. White,
o entitate parazită de culoare albă care are planuri malefice pentru metropolă
și pentru locuitorii acesteia.
Jemisin insistă destul de mult pe caracterul multicultural al orașului,
astfel apar persoane de culoare, indieni, chinezi și mulți alții. Nu m-a
deranjat tot colajul cultural, ceea ce nu mi-a plăcut a fost caracterul politic
al cărții. Autoarea este tranșantă în ceea ce privește omul alb, prezentându-l ca
pe o ființă violentă, fascistă, care i-a asuprit mereu pe cei de culoare. Cel
mai bun exemplu este chiar Dr. White. Încă din nume e clar că ea reprezintă o
oglindă a societății oamenilor albi, fiind elementul coroziv în toată povestea.
În plus, există câteva scene despre o organizație care realizează picturi cu
persoane de culoare ilustrate în scene oribile și grotești.
Dacă ar fi să-l apreciez pe unul dintre protagoniști, cred că acela
ar fi Man. El încorporează cel mai bine ideea de avatar al districtului, mai
ales că nu cunoaște nimic despre trecutul său, iar când i se cere să își spună
numele, și-l preia de pe un afiș din gară pe care scrie Manhattan. Mi-a plăcut,
în special, felul alert în care Man își face apariția și prima confruntare cu
parazitul. În schimb, nu am înțeles de ce era atât de supus avatarului
principal. Bine, el este conștient de rolul său în marele scenariu, dar am avut
impresia că de multe ori face lucrurile orbește. Cât despre celelalte
personaje, nu mi s-au părut atât de interesante, ci mai mult niște ființe
prinse de soartă.
Ceea ce am apreciat cu adevărat la acest roman a fost
originalitatea subiectului. Jemisin combină teoria multiversului cu un fel de
animism citadin și redă o lume structurată pe microsisteme și macrosisteme.
Ideea în sine este excelentă, modul în care e spusă povestea lasă mult de
dorit. Cred că dacă autoarea ar fi renunțat la toată latura politică și ar fi
mers mai mult pe construcția de lume și pe elementele Fantasy, ar fi ieșit un
roman mult mai bun.
Dacă vă place felul în care scrie Nora K. Jemisin și dacă sunteți
fanii inovațiilor în literatura Fantasy, atunci e posibil ca acest roman să vă
surprindă în mod plăcut. Oricum, odată ce ai intrat în poveste și ai luat parte
la primele confruntări, este destul de dificil să lași cartea din mână, bineînțeles,
dacă nu te deranjează toată filosofia politică pe care e greu să nu o remarci.