ULTIMELE LECTURI:

Mai târziu
O viață regăsită
Cadoul
Lumea inelară
Marginea umbrei
Pacientul
X feluri de a muri
Omul Șoaptă


Gică Andreica's favorite books »

joi, 12 noiembrie 2020

Recenziile lui Gică 10 - Fluviul de ceață de Valerio Varesi

  

 



Titlu: Fluviul de ceață  

Autor: Valerio Varesi

Editura: Crime Scene Press

Titlu original: Il fiume delle nebbie (2003)

Traducere de George Arion Jr.

Anul apariției: 2019

Număr pagini: 224

Media pe Goodreads: 3,47 din 458 note

 

Așa cum spunea și Napoleon, „istoria este scrisă de învingători”, însă asta nu înseamnă că cei învinși vor rămâne muți pentru eternitate. Uneori istoria ne prinde din urmă și ne arată că fiecare victorie are consecințele ei, iar fantomele trecutului pot oricând să ne bântuie prezentul. „Fluviul de ceață” ne vorbește despre o astfel de istorie, în care înfruntările politice nu sunt o chestiune de trecut, ele având repercusiuni chiar și în ultimele clipe ale vieții.

Acțiunea romanului are loc în nordul Italiei, într-un loc unde Padul iese din matcă, iar locuitorii din vale sunt nevoiți să-și părăsească casele, pentru a nu fi luați de viitură. Dezastrul natural are loc de Ziua Tuturor Sfinților, astfel suntem aruncați într-un scenariu aproape apocaliptic. În timp ce nivelul apei crește cu fiecare minut ce trece, o barjă este luată de torent. La bordul acesteia nu pare să fie nimeni, lucru suspect, deoarece proprietarul este un profesionist care nu și-ar lăsa niciodată ambarcațiunea să plutească în derivă. Misterul se amplifică după ce proprietarul barjei nu este de găsit. De parcă nu era destul de complicat, în orașul din apropiere are loc o presupusă sinucidere.  Un individ se aruncă de la etajul trei al unei clinici. Cel care și-a pus capăt zilelor nu este nimeni altul decât fratele proprietarului barjei fantomatice.

Pe lângă un veritabil roman polițist, cartea de față este și o operă gastronomică. Autorul nu ezită să prezinte de câte ori are ocazia specialități tradiționale din zona Padului. Este prima dată când aud despre mămăligă prăjită și tocăniță de măgar. Toți cei prezenți în carte sunt niște adevărați gurmanzi care orice ar avea de făcut, găsesc timp să dea o fugă până la localul lui Surdu pentru a lua o masă copioasă.

Protagonistul cărții, Comisarul Soneri, reușește să te captiveze încă de la început, datorită perspicacității de care dă dovadă în descoperirea ucigașului. Tot timpul ai impresia că el știe ce se petrece doar că așteaptă să își facă simțită prezența cei vinovați. Soneri este un veritabil Sherlock Holmes al Italiei care reușește să facă legături acolo unde alții nu cred că e cazul. M-am întrebat de multe ori care este trecutul acestui personaj, însă autorul nu oferă deloc astfel de detalii. Poate sentimentul de caracter scos din vid se datorează și faptului că romanul de față este cea de-a patra parte a seriei care îl are protagonist pe Soneri.

Mi-a plăcut mult atmosfera de lume aflată în pragul pieirii. Pentru locuitorii din Valea Padului, ieșirea râului din matcă constituie al doilea potop, un eveniment de care s-au temut tot timpul, dar pe care îl percep cu o anumită normalitate. Oamenii din  zonă sunt conectați în permanență cu natura și simt când este cazul să plece.

Mă așteptam la mai multă violență, însă ea este foarte bine dozată, fiind prezentă doar când este vorba de starea cadavrelor. Nici ucigașul nu este un antagonist pentru care să simți sentimente negative, el își urmează planul fără să ia decizii de moment.

Cred că cel mai interesant personaj este iubita comisarului, femeia care are fantezii erotice în cele mai nepotrivite locuri. Angela este partenera lui Soneri, dar și cea care îl ajută pe acesta atunci când se confruntă cu un impediment. În relația celor doi, pare să lipsească iubirea, însă instinctele primare se manifestă mai mereu.

Nu pot să trec peste această poveste, fără să vorbesc puțin și despre elementele politice care sunt prezente la tot pasul. Istoria locului s-a împărțit mereu între fasciști și comuniști, fapt care a dus la o tensiune existentă, chiar și după ce războiul a luat sfârșit. Protagoniștii sunt în primul rând victime ale sistemului de care au aparținut. Romanul de față reprezintă o minunată împletire a genului polițist cu o carte de istorie, un manual care vorbește despre o vreme a celor pierduți.


                               COMANDĂ CARTEA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu