Acest al cincilea roman din seria Stâlpii
Pământului, a cărui acțiune este plasată în timpul Revoluției Industriale,
încheie o serie mai amplă de opt volume ce cuprinde cu măiestrie o istorie a
ultimilor o mie de ani ai civilizației occidentale... Acțiunea romanului începe
în universul imaginar Kingsbridge la sfârșitul secolului al 18-lea. Povestea se
rezumă în jurul unui grup de familii legate între ele, ale căror vieți sunt
date peste cap de noua eră a mașinăriilor. Personajele lui Follett sunt
implicate în revolte și greve și se opun cu violență în fața recrutării
obligatorie în armată. Parlamentul britanic întâmpină protestele cu noi legi
represive care fac din criticarea acțiunilor guvernului o nouă crimă...
Greutățile și brutalitatea revoluției industriale sunt intensificate de un
război de 23 de ani între Marea Britanie și Franța, un război care atinge
punctul culminant în bătălia de la Waterloo. Ca întotdeauna, Follett subliniază
rolul personajelor feminine atât pe timp de pace, cât și în timpul războiului.
vineri, 11 august 2023
Fragment în avanpremieră: ARMELE LUMINII de Ken Follett
vineri, 23 iunie 2023
Recenziile lui Gică 135 - Nu privi în urmă de Jessica Barry
Titlu: Nu privi în urmă
Autor: Jessica Barry
Editura: RAO
Titlu original: Don't Turn Around (2020)
Traducere de Mihaela Neacșu
Anul apariției: 2023
Număr pagini: 312
Media pe Goodreads: 3,54 (din 2.880 note)
Din Lubbock, Texas, până în Albuquerque
sunt 518 kilometri. Dacă respecți viteza legală, n-ar trebui să faci mai mult
de șase ore până la destinație. Drumul e liber de-obicei, pe autostradă, dar ai
grijă că în unele zone s-ar putea să nu existe acoperire telefonică. E o
călătorie pe care ți-o recomand s-o faci noaptea, ca să te bucuri din plin de cântul
cicadelor și liniștea deșertului. Mai e puțin până în următorul stat, iar
timpul zboară când ai cu cine să-ți depeni poveștile. Uite o benzinărie și o
școală metodistă, acum trecem printr-unul dintre orășelele alea identice ce
se-nșiră pe traseu, înainte ca priveliștea să fie înlocuită din nou de pustiul
de nisip. Mă uit la tine, zâmbesc, știu că nu ești pregătită, nici eu nu aș fi dac-aș
fi în locul tău, dar nu mai există cale de întoarcere, nu mai putem schimba
nimic. Cineva ne claxonează, iar când mă întorc, camioneta e din nou în spatele
nostru, pregătită să facă încă o încercare ca să ne scoată de pe șosea.
Cait
Monaghan a avut parte de cea mai proastă partidă de sex din viața ei. Și ca să
se răzbune, a scris un articol, în publicația la care colaborează, despre
nenorocitul ăla de cântăreț de muzică Country aflat la început de carieră,
promițător după spusele criticilor, dar un dezastru iremediabil în pat. La
câteva luni de la defăimarea publică, un politician în ascensiune, cu viziuni,
chipurile, progresiste, a vorbit în fața camerelor despre hărțuire, întărâtându-i
pe prietenii și fanii lui Jake. Astfel, deși Cait, la îndemnul redactorului, și-a
trecut rândurile sub anonimat, mulțimea, ajutată de către unul sau mai mulți hackeri,
a spart baza de date a ziarului, aruncând-o pe tânăra noastră în mijlocul unui
război pe care acum regretă că l-a provocat. A primit scrisori de amenințare,
SMS-uri vulgare, ba chiar are o întreagă pagină dedicată ei pe unul dintre
forumurile locale. În clipa asta, adică la 00:10, Cait se află la adresa
stabilită, așteptându-și, în jeep, clienta cu care urmează să pornească la
drum.
Uite că
și-a făcut apariția și Rebecca. N-ar trebui să știm cine este sau cu ce se ocupă, doar că trebuie
să ajungă în Albuquerque. Instrucțiunile au fost clare: fără nume de familie, fără informații personale, fără rețele de
socializare. Dar noi îl cunoaștem deja pe soțul ei, e individul care i-a
transformat existența lui Cait într-un calvar. Da, evident că Patrick nu știe ce
face în momentul de față Rebecca, fiindcă e plecat cu campania politică într-un
alt oraș, și suntem siguri că va avea parte de o mare surpriză peste câteva
ore, după ce femeia blondă va ajunge la destinație. Și așa... am pornit la
drum. După câțiva kilometri buni, o camionetă își face apariția pe șosea, în
spatele lor, încercând să le împingă de pe carosabil. Din cauza întunericului, nu
ne putem da seama cine se află la volan, însă un lucru e cert, omul vrea cu tot
dinadinsul să le vadă pe cele două femei moarte.
Prin
urmare, ne aflăm în mijlocul unei curse nebune, jeepul încercând din răsputeri
să se-ndepărteze de camioneta cu intenții ucigașe. Deși protagonistele noastre scapă
în mod repetat, prin diverse șiretlicuri, de urmăritor, nu pot să fie sigure că
nebunul nu le va aștepta la următoarea cotitură. Aidoma unui vas fantomă, mașina
își face apariția din neant, pregătindu-se pentru următorul impact. Lovitură
după lovitură, structura jeepului slăbește, iar femeile încep să-și calculeze
cu mare grijă următoarea mișcare. Cu fiecare oprire, lucrurile devin și mai
stranii, necunoscuții le privesc cu ochi sceptici, iar unii dintre ei par de-a
dreptul periculoși. Orele trec, groaza escaladează cu fiecare minut, iar
integritatea lor psihică slăbește cu fiecare kilometru parcurs. Nu mai e nimeni
pe șosea, doar ele, dementul și întunericul tot mai greu de pătruns.
Ca o
imensă pânză de păianjen ce-și capturează prada, narațiunea din prezent se
intersectează cu diverse episoade relevante din trecut, petrecute cu câteva zile,
luni sau ani în urmă. Astfel, prin cadru trec o mulțime de chipuri, printre
care se numără, evident, și cel al șoferului fantomă. Dar, până acolo, există
multe întrebări fără răspuns. Pe cine vrea să ucidă, de fapt, psihopatul din
camionetă? Să fie vorba despre unul dintre fanii lui Jake? Să fie un om trimis
de către Patrick ca s-o găsească pe Rebecca? Să fie cineva care vrea să se
asigure că imaginea politicianului nu va fi periclitată? Sau ar putea fi, la
urma urmelor, doar un nebun ce-și face de cap pe șoselele Americii? În final,
toate firele se vor lega, dar până la marea revelație eroinele au drum lung de
parcurs, prin noaptea agitată și plină de pericole.
sâmbătă, 17 iunie 2023
Recenziile lui Gică 134 - Cântărețul nocturn de Johanna Mo
Titlu:
Cântărețul nocturn
Serie: The Island Murders #1
Autor:
Johanna Mo
Editura:
RAO
Titlu
original: Nattsångaren (2020)
Traducere
de Roxana-Cristina Gheorghe
Anul
apariției: 2023
Număr
pagini: 416
Media pe Goodreads:
3,73 (din 3.008 note)
Mi-aș fi dorit mai multă acțiune, poate mai mult suspans, dar
per ansamblu a fost OK. Nu e nici prea statică, nici foarte dinamică, ci mai
degrabă lineară, înaintând cu pași mărunți spre deznodământ. Se poate observa de
la primele capitole că Johanna Mo nu a intenționat să scrie un thriller care să
te țină cu sufletul la gură, deși unele părți sunt destul de întunecate, așa
cum îi șade bine oricărui Scandi Noir, reușind, în schimb, să spună o poveste despre
oameni, despre traume și dorințe neîmplinite. Dincolo de intrigă, personajele
sunt cele care fac un pas în față, vorbindu-ne despre alegeri, împărtășindu-ne
clipele fericite și momentele de groază, reamintindu-ne că fiecare decizie greșită
e, de fapt, o consecință a instinctului de autoconservare. Ne e frică, iar
atunci când teama și paranoia se instaurează, rațiunea rămâne undeva în fundal,
și suntem pregătiți să facem orice ca să ne salvăm pielea, chiar dacă asta înseamnă
să-l lăsăm pe celălalt să moară chiar sub ochii noștri.
În urmă cu șaisprezece ani, un bărbat a intrat prin efracție
în casa lui Ester Jensen, pe care a omorât-o în bătaie, după care i-a dat foc,
lăsând flăcările să facă curat în urma lui. La puțin timp de la tragedie, individul
a fost identificat de către forțele de ordine și aruncat în pușcărie. Acel hoț,
cu apucături de criminal, nu era nimeni altul decât Lars Duncker, tatăl Hannei
Duncker. În prezent, sătulă de viața din capitală și cu o relație amoroasă
ratată la activ, Hanna s-a întors în Öland, pe insula unde a copilărit,
efectuându-și transferul la secția de poliție din Kalmar. Deși au trecut atâția
ani de la teribila întâmplare, locuitorii din părțile astea nu au uitat nici
pentru un moment cine a fost Lars Duncker, motiv pentru care privesc cu ochi
răi revenirea fiicei pe meleagurile copilăriei. Dar ea este aici ca s-o ia de
la capăt, iar atunci când este raportată descoperirea unui cadavru, polițista
noastră își ia rolul în serios, lăsând la o parte comentariile răutăcioase ale localnicilor
furioși.
Trupul neînsuflețit al băiatului a fost descoperit în această
dimineață pe câmpia calcaroasă, rezemat de un perete prăbușit pe jumătate și cu
o floare ciocul berzei în mână. Pe lângă multiplele răni vizibile de la o
poștă, se pare că moartea ar fi survenit în urma unei lame ascuțite ce i-a
străpuns abdomenul. Tânărul de cincisprezece ani a fost identificat drept Joel Forslund,
fiul Rebeckăi Forslund, cea mai bună prietenă din adolescență a Hannei. Și chiar
dacă Rebecka se bucură, inițial, de întoarcerea neașteptată a Hannei, ceilalți
localnici continuă să fie rezervați, afișându-și, de fiecare dată când au
ocazia, ostilitatea. Ba mai mult, cineva începe s-o bombardeze cu mesaje și
apeluri prin care-i transmite că nu are ce căuta aici și că îi dorește moartea.
La secția
de poliție, protagonista ajunge sub comanda lui Ove Hultmark, omul care în urmă
cu aproape două decenii s-a ocupat de anchetarea lui Lars Duncker. Deși crima a
fost clasată, Hanna are încă dubii cu privire la culpabilitatea tatălui ei, neputând
suprapune figura monstrului din presă peste chipul omului blajin care și-a
crescut cu zâmbetul pe buze cei doi copii. În cadru intră și Erik Lindgren, un
tânăr agent promițător, care profită de fiecare oră liberă pentru a face sport
sau ca să-și sune soția indiană, ai cărei părinți urmează să sosească în
următoarele zile în Suedia. Hanna și Erik fac echipă pentru a-l găsi pe
ucigașul lui Joel, ajungând să descopere cu ce se ocupa, pe la spate,
adolescentul și cine ar fi dorit, neprimind banii pe marfă, să-i dea o lecție
pe care să n-o uite prea curând.
Oricât de
tare m-aș strădui, e destul de greu să vorbesc critic despre cartea Johannei
Mo, fiindcă povestea se desfășoară între niște granițe fixe, nelăsând prea mult
loc pentru analiză sau liberă interpretare. E un roman bine structurat, pe clasica
formulă cauză-efect, vorbindu-ne, așa cum am spus mai sus, despre personaje și
probleme existențiale. Insula devine prin excelență un loc al pervertirii, al
oamenilor cu două fețe, părinți perfecți și soți fideli ziua, desfrânați,
păcătoși și slabi de înger noaptea. Și ca povestea să aibă un fir roșu care,
totuși, să ne conducă spre finalul mult așteptat, ne este relatată, secvențial,
ultima zi din viața lui Joel, fiecare episod având o pseudo-revelație pe care
Hanna și Erik urmează s-o descopere exact în capitolul următor. Trăgând linie,
merită nici mai mult, nici mai puțin, de trei steluțe, dar o recomand, mai ales
că povestea continuă în următoarele două volume, și sunt foarte curios ce s-a
întâmplat, până la urmă, cu șaisprezece ani în urmă și dacă Lars este sau nu vinovat
pentru moartea lui Ester Jensen.
miercuri, 14 iunie 2023
Recenziile lui Gică 133 - Întuneric fără sfârșit de William McIlvanney & Ian Rankin (CRIME CLUB)
Titlu:
Întuneric fără sfârșit
Serie: Jack
Laidlaw #0
Autor:
William McIlvanney & Ian Rankin
Editura:
CRIME SCENE PRESS
Titlu
original: The Dark Remains (2021)
Traducere
de Liviu Szoke
Anul
apariției: 2023
Număr
pagini: 264
Media pe
Goodreads: 3,87 (din 4.298 note)
Bine ai venit în Glasgow, orașul
care nu doarme niciodată din cauza gangsterilor ce-și reglează conturile pe
străzile întunecate și prin barurile infecte, căutând în permanență noi adepți
care să le consolideze, strategic și financiar, micile imperii ale crimei. Aici
ești valoros doar dacă ai ceva de oferit, nu contează cum te numești sau cu ce
te ocupi, ci doar de partea cui ești și cui îi arăți respect. Mica ta afacere nu
e, de fapt, a ta, ci a șefului de bandă care-ți permite să faci și tu niscaiva parale,
atâta timp cât grosul ajunge la el. Dacă trăiești în orașul verde, este foarte
posibil să fii și tu, la urma urmelor, un mic nelegiuit, fiindcă pe-aici bănetul
provine, cu precădere, din afacerile murdare, despre care nu poți să fi sigur că
nu s-au sfârșit cu sânge. Mda, e nasol prin părțile astea, iar dacă (cumva)
crezi că ești un cetățean cinstit, atunci te sfătuiesc să verifici de două ori dacă
ai încuiat ușa înainte de culcare...
Cei doi amorezi, luați de valul
alcoolului, au vrut s-o facă și ei ca-n studenție, pe aleea din spatele pubului.
Dar... surpriză, cuibușorul lor de nebunii în aer liber era deja ocupat de trupul
neînsuflețit al unui bărbat. Nu, pe-aici nimeni nu moare din cauze naturale,
dovadă stă rana oribilă din pieptul cadavrului. Victima: Bobby Carter, un
avocat care umbla și el, ca tot cetățeanul din Glasgow, cu afaceri ilegale,
mutând banii murdari de colo-colo, pentru ca autoritățile să le piardă urma, o
treabă pe care o făcea, cu profesionalism, pentru șeful lui, Cam Colvin. Problema
e că trupul lui Bobby a fost găsit pe teritoriul lui John Rhodes, celălalt șef
de bandă și, logic, principalul rival al lui Colvin. Să fie la
mijloc vorba despre o provocare? Să-și fi ucis șeful de bandă unul dintre cei
mai de încredere oameni? Multe întrebări, niciun răspuns... doar un război ce e
pe cale să izbucnească din clipă în
clipă între cele două bande.
Și pentru că e de competența
poliției, ancheta ajunge pe mâinile lui Jack Laidlaw, un personaj excentric
care vede întotdeauna partea plină a paharului. Ajutat și însoțit de colegul și
(cred că putem spune) amicul lui, Bob Lilley, Jack colindă orașul în căutare de
noi posibile piste. Deși șefii l-au însărcinat să bată din ușă în ușă și să
pună întrebări, conform listei rupte-n două ce zace aruncată pe bancheta din
spate a mașinii, omul nostru își exercită funcția în stilul lui caracteristic,
mergând acolo unde-l poartă intuiția. Cu înclinații spre literatură și
filosofie, Laidlaw vede comunitatea printr-o lentilă poetică, separând lumina
de eternul și contaminantul întuneric. În viziunea lui, victima nu trebuie
privită ca Dl. Hyde, ci ca Dr. Jekyll, fiind totodată soțul unei femei foarte
frumoase și tatăl a trei copii. Nu-ți va spune nimic despre el atâta timp cât
tu nu-l întrebi, și nu pentru că e o fire secretoasă, ci fiindcă îi place să te
urmărească cum te zbați să afli cât mai multe amănunte fără să-l descoși. Dar,
dincolo de uniformă, e un om al barurilor și tenebrelor, neînfricat, camuflându-se
perfect printre cei pe care urmează să-i ancheteze.
Să nu pierdem din vedere faptul că
volumul de față reprezintă un prequel al trilogiei scrise, în anii ’70, de William
McIlvanney. Așadar, nu trebuie privit ca o continuare, deși poate fi citit și standalone,
ci ca un roman în care Ian Rankin a încercat să lege câteva subiecte ce au fost
(deja) dezvoltate pe parcursul seriei. Mai mult decât un omagiu adus autorului,
Rankin a intenționat să-l readucă în atenția publicului de suspans pe celebrul protagonist
Jack Laidlaw, un caracter la fel de proaspăt și valabil ca-n perioada în care a
fost imaginat. Eroul, cu puternice trăsături de antierou, aspect ce-l ajută să
se piardă în pestrițul peisaj scoțian, păstrează în construcția sa o oarecare
trimitere (indirectă) la Sherlock Holmes, dar, în același timp, poate înlocui
cu succes orice investigator principal din literatura Nordic Noir. De altfel,
Rankin este conștient că ne-am întâlnit deja cu Laidlaw, și, ca orice autor
care preia o serie scrisă de altcineva, nu mai insistă așa mult pe detalii,
preferând să se concentreze în cea mai mare parte pe acțiune.
Locuitor cu locuitor, imaginea
Glasgow-ului se conturează încet, dar sigur, și te trezești în mijlocul unei
societăți infestate, condusă prin teroare de către cei ce au ieșit mai puțin
zdruncinați din răfuială. Miturile urbane au mai multă forță decât adevărul,
iar acela care a ajuns cu un cuțit înfipt între omoplați, pe propriile
picioare, la spital este cel mai în măsură să conducă jumătate din oraș. Nimeni
nu e în siguranță pe străzile astea, teritoriile au fost deja trasate cu sânge,
cele două bande și-au luat „ce-i al lor”, bandele mai mici încearcă și ele
să-și facă reclamă, iar polițiștii pășesc cu atenție prin mahalale,
anchetându-i, cu mare grijă, pe cei care ar putea de mâine să arunce orașul
înapoi în haos.
Un proiect:
sâmbătă, 10 iunie 2023
Recenziile lui Gică 132 - Moartea în ungherele liniștite ale vieții de Oliver Bottini (CRIME CLUB)
Titlu:
Moartea în ungherele liniștite ale vieții
Autor:
Oliver Bottini
Editura:
LEBĂDA NEAGRĂ
Titlu original: Der Tod in den stillen Winkeln des Lebens (2017)
Traducere
de Andreea Scrumeda
Anul
apariției: 2023
Număr
pagini: 472
Media pe
Goodreads: 3,56 (din 81 note)
O altă carte a cărei acțiune se petrece pe plaiurile
strămoșești, în câteva sate din județul Timiș, dar și-n orașul de reședință, la
care se adaugă câteva trimiteri, oarecum justificate, la Arad și Brăila. Așadar,
pe-un picior de plai, pe-o gură de rai, iată vin în cale, străinii cu parale, să
ne cumpere hectare... Partea bună e că de data asta nu mai este vorba despre veșnica
noastră tragedie istorică; partea mai puțin bună, că, oricât de mult ne-am
îndepărta de subiectul „Decembrie, ’89”, interesul publicului străin pendulează
tot în jurul Marii Schimbări. Dacă nu le mai oferim comunism la bidon, atunci
le dăm postcomunism la doză... Țăranii, care cândva se plângeau că pământurile le
fuseseră colectivizate, acum îi așteaptă pe nemți ca să le facă o ofertă bună,
gustând din plin din fructul (până acum interzis) al capitalismului.
În căsuța lui modestă de pe malul Begăi, inspectorul Ioan
Cozma își numără zilele până când va ieși, în sfârșit, la pensie. Dacă totul
merge conform planului, în maximum un an ar trebui să se retragă din poliție.
Însă liniștea lui e complet spulberată în momentul în care este raportată o
crimă. Trupul lipsit de viață al unei tinere a fost descoperit la marginea
pădurii, iar omorul a fost pus în cârca lui Adrian, băiatul care era
îndrăgostit până peste cap de Lisa. Însă, din câte am aflat, fata nu nutrea
aceleași sentimente pentru Adrian. Deși inițial totul arată ca o crimă
pasională, lucrurile se complică atunci când aflăm că este vorba despre fiica
unui industriaș neamț care deține mai multe hectare în satul aflat la 30 de
kilometri de Timișoara. Pornind pe urmele lui Adrian, cel care a ținut-o în
brațe în ultimele clipe pe presupusa lui victimă, dar, totodată, cel ale cărui
haine însângerate au fost găsite arse în soba propriei locuințe, ioan Cozma va
face o călătorie până în Germania, acolo unde s-ar putea afla, de fapt, cheia
întregului mister.
Acțiunea romanului are loc în 2014, într-o perioadă (ficționalizată)
în care țăranii încep să renunțe la vechile lor îndeletniciri. Banatul, încă un
spațiu oarecum arhaic, se confruntă cu modernizarea, pământurile fiind lucrate
cu noile și inteligentele utilaje agricole. La prima vedere, putem observa câmpurile
pline de astfel de mașinării care nu mai depind de acțiunea umană constantă,
dar, dacă privim cu atenție, la orizont se pot vedea câțiva țărani care încă
lucrează cu unelte „rudimentare”, împotrivindu-se noii orânduiri. Terenurile se
vând de la o zi la alta, ofertele vin din toate părțile, germanii, austriecii
și danezii se întrec ca să pună mâna pe porțiunile cultivabile, pe care ori le
folosesc pentru propriile recolte, ori le dau în arendă saudiților care vin
aici ca să-și planteze cerealele. Glasul pământului e mort de mult,
investițiile sunt în floare, toți se vând atâta timp cât le oferi un preț bun, unii
fiind în stare chiar de gesturi extreme pentru a-și vedea visul agrar împlinit.
Și pentru că de curând am citit și „Moartea în Camargue”, simt
nevoia să fac o paralelă între cele două romane. Județul din vestul României nu
este în niciun caz Provence, însă ambele locuri au ceva aparte, un factor estetic
foarte pronunțat. De sus din elicopter, satele bănățene se văd ca niște
gheparzi adormiți, frumusețea stând în discrepanțele cromatice și de relief,
extrem de vizibile. Detectivul nostru cu nu prea mult chef de viață, care
tânjește la liniștea unei bătrâneți în solitudine, aduce foarte mult a Roger
Blanc, mai ales atunci când trece la treabă și vrea să pună mâna pe vinovat. De
altfel, și în ciuda faptului că autorul este german, Ioan Cozma reprezintă un
șablon al caracterelor polițienești din literatura română. La fel de bine s-ar
fi putut regăsi în operele lui Petre Sălcudeanu sau Haralamb Zincă, și, de ce
nu, chiar în poveștile imaginate de Horia Tecuceanu. E meticulos, e inteligent
și are acel ceva ce-i face pe ceilalți să-l îndrăgească chiar de la prima
întâlnire.
A fost OK. Pe alocuri cursiv, dar trebuie să recunosc că am
cam tras de el ca să ajung la final. Deseori autorul se pierde în detalii și nu
ne mai dă niciun indiciu despre enigma pentru care suntem aici, crima fiind
doar un mijloc prin care a reușit să ne prindă în plasă. Ba e vorba de români,
ba de nemți, investigația are câteva goluri, sare foarte repede (pentru mine)
dintr-un loc în altul fără nicio introducere, ba nu se-ntâmplă nimic, ba te
trezești în mijlocul acțiunii și nu înțelegi ce s-a petrecut. În schimb,
construcția ucigașului e impecabilă, e ce trebuie, unde și când trebuie. Din
nou, multe personaje, unele cu un scop clar, altele doar ca să fie acolo, unele
mai interesante, altele pe care le uiți de la un capitol la celălalt. Ca o concluzie,
dacă aveți suficientă răbdare, poate reprezenta o poveste interesantă, însă
dacă doriți ceva cu mult suspans, nu e chiar ceea ce căutați, dar puteți reveni
la ea mai târziu, când sunteți siguri că v-ați lăsat toate așteptările deoparte.
Un proiect:
Recenziile lui Gică 131 - Lacrimi care ard de S.A. Cosby (CRIME CLUB)
Titlu:
Lacrimi care ard
Autor: S.A.
Cosby
Editura:
CRIME SCENE PRESS
Titlu
original: Razorblade Tears (2021)
Traducere
de Dan Doboș
Anul
apariției: 2023
Număr pagini:
368
Media pe
Goodreads: 4,10 (din 72.856 note)
Tu ce ai face dacă ai afla că fiul tău e gay? Cum ai proceda
în cazul în care ar veni acasă cu prietenul lui ca să ți-l prezinte? Cum ai
reacționa dacă ți-ar spune că el e marea lui iubire și că au de gând să se
căsătorească? L-ai mai iubi? Ai mai putea să-l vezi în fața ochilor? L-ai
alunga? Sau ai trece peste toate și i-ai fi alături în cel mai important moment
al vieții? Se presupune că dacă-l iubești, ești dispus să-i ierți orice
„greșeală”, doar ca să-l ai aproape. Dar poate că unele lucruri par atât de
grave, încât nu ai suficientă voință și putere ca să le înțelegi. Poate l-ai
renega, probabil că nu vei mai vorbi cu el niciodată. Te gândești la el, la ce
bărbat zdravăn s-a făcut, și-ți imaginezi, cu scârbă, cum și-o trage cu un alt
băiat efeminat. Ce dracu... Ce-i cu lumea asta? La început au fost Adam și Eva,
nu Adam și Jake. Nu-i normal... Dar cine poate să ne spună ce-i cu adevărat
normal sau nu?
Ce știm sigur e că Isiah și Derek s-au iubit. Au luptat să se
căsătorească, și-au luat și o locuință frumoasă și au avut împreună, prin
mijloace moderne, și o fiică, pe Ariana, un înger mulatru, rezultatul celor
două rase încrucișate. Însă într-o cumplită zi tații ei au murit. Niște
nenorociți i-au executat în mijlocul străzii, descărcându-le toate gloanțele
din dotare în cap. Ike nu a mai vorbit de mult cu fiul lui, de când i l-a
prezentat pe Derek, la fel și Buddy Lee, care nu s-a putut împăca cu ideea că
băiatul lui are apucături de muiere. Dar acum e prea târziu pentru regrete... Amândoi
sunt morți, uciși ca niște animale. Dar Buddy Lee vrea cu orice preț să se
răzbune, așa că-l cooptează pe Ike ca să-i caute împreună și să-i stârpească pe
nenorociți de pe suprafața pământului. Dar Ike nu mai vrea nimic, doar
liniște... Asta până când află că cineva a distrus mormântul celor doi soți,
mormântul băiatului lui.
Buddy Lee a petrecut câțiva ani la Red Onion și-și amintește
cât de greu i-a fost la pârnaie. La fel și Ike, care, după ce a ieșit din
pușcărie, nu a mai comis nicio infracțiune, la naiba, nu a primit nici măcar o
amărâtă de amendă de circulație. Deși și-au renegat trecutul violent, niciunul
dintre ei nu a uitat că monștrii însetați de sânge încă zac înăuntrul lor,
pregătiți în orice clipă să-și arate colții. Împreună, uriașul de culoare și țărănoiul
alb cu părul până la umeri cercetează și devastează orașul, apropiindu-se, cu
fiecare deget rupt, de ucigașul fiilor lor. Însă, pe parcurs ce fac rost de
informații, își dau seama că cineva cu influență a cerut lichidarea lor, cineva
a cărui integritate era pusă în pericol de articolul la care lucra Isiah. Acțiunea
escaladează fulgerător, gloanțele zboară în toate părțile, iar cei doi
protagoniști sunt pregătiți să-și verse sângele pentru a le face dreptate celor
doi fii uciși.
Dincolo de acțiunea la foc automat,
cartea conține un puternic mesaj social, o chemare spre acceptarea celor
diferiți. Ike și Buddy Lee privesc cu scepticism și silă diversitatea sexuală ce
se perindă prin orășelele Virginiei, intrând adesea în drumul lor în contact cu
persoane LGBTQ. De la redacția unde lucra Isiah, Jurnalul Curcubeu, până
la brutăria unde era patiser Derek, un loc deținut tot de comunitatea gay, și
până-n barul pe care-l frecventau cei doi iubiți, protagoniștii noștri încep
încet-încet să renunțe la ideile preconcepute și să-și plângă iar și iar
copiii, care, la urma urmelor, nu erau atât de „bolnavi”. Pe lângă
prejudecățile legate de sexualitate, este prezentă, prin imaginea lui Ike, și
continua critică (abuzivă) la adresa persoanelor de culoare, rasa „impură” care
încă reprezintă un pericol la adresa societății civilizate. Și bineînțeles că își
fac anunțată prezența și inamicii schimbării, Rasa pură, o gașcă de
motocicliști înarmați până-n dinți, și Anarhiștii albaștri, un grup de
copilași conservatori ce luptă prin cuvinte elevate, dar care sunt, ce-i drept,
cam intoleranți la durere.
Așa cum am subliniat, cartea de față
e alcătuită din două componente majore, violența și acceptarea identităților
culturale și sexuale ale celorlalți. De asta, nuanțele LGBTQ sunt destul de
stridente, chiar dacă nu asiști la scene de sex, tot ești smuls din zona de
confort și nevoit să asculți cum pot doi bărbați, cu ajutorul uterului unei
cunoștințe, să aducă pe lume un copil sau dacă respectivul e femeie sau bărbat până
la urmă, fiindcă are trăsături androgine. Cât despre acțiune, unele scene se
derulează cu viteza luminii, sângele curge în bălți, iar inamicii cad ciuruiți
pe caldarâm. Nu e la fel de bun ca „Pustiul de asfalt”, undeva la patru stele
pe Goodreads (prea mult discurs corect politic), însă S.A. Cosby rămâne în
continuare unul dintre cei mai buni autori de la CSP, și aștept cu mare interes
următoarea lui carte, pentru că omul e genial, stilul lui e deosebit, iar acțiunea
din romanele sale, oricât de straniu ar suna, nu poate fi descrisă în cuvinte.
Un proiect:
marți, 6 iunie 2023
Recenziile lui Gică 130 - Steaua diavolului de Jo Nesbø (CRIME CLUB)
Titlu:
Steaua diavolului
Serie:
Harry Hole #5
Autor: Jo Nesbø
Editura:
TREI
Titlu
original: Marekors (2003)
Traducere
de Bogdan Perdivară
Anul
apariției: 2021
Număr pagini:
512
Media pe
Goodreads: 4,05 (din 68.043 note)
Știm că deja au apărut zece cărți din serie, însă, vă rog,
luați-ne ușor, fiindcă abia găsim câte o portiță, printre noutățile ce se tot adună
de la o lună la alta, pentru cele din urmă. Încet-încet, planul e să scriem
despre toate pe rând, și sperăm să ajungem cândva la zi, ca să nu discutăm anul
ăsta despre romanul pe care (în cel mai bun caz) l-ați citit vara trecută.
Așadar, cu surle și trâmbițe, astăzi vorbim (cum altfel, decât elogios) despre
„Steaua diavolului”, al cincilea volum din seria „Harry Hole”. Nu cred că este
nevoie de nicio introducere, dacă ați ajuns până aici, sigur îl cunoașteți deja
pe uriașul nostru de aproape doi metri, excentric și ursuz, plin de surprize și
adesea surprins de părțile mai puțin plăcute ale vieții, pus pe harță când ceva
nu-i convine, convingător atunci când e sigur că dreptatea este de partea lui,
și (probabil) cel mai bun investigator pe care l-a avut vreodată, într-o
versiune ficționalizată, sediul central al poliției din Oslo.
Două crime, niciun indiciu despre făptaș. Prima victimă a
fost descoperită în baia propriei locuințe, lăsată la „înmuiat” de cel care, cu
câteva ore în urmă, îi trăsese un glonț în cap. Noroc că, din cauza cadavrului
care a blocat scurgerea, apa s-a acumulat și a trecut prin tavan, anunțându-i
pe vecinii de dedesubt că în apartamentul frumoasei lor colocatare s-a întâmplat
o nenorocire. Un omor la prima vedere ca oricare altul, până când polițiștii își
dau seama că moartei îi fusese tăiat degetul mijlociu. Câteva zile mai târziu,
este raportată o dispariție... Soția unui regizor a fost răpită de pe stradă
ziua-n amiaza mare, în timp ce se îndrepta, doar în bikini, spre magazin. La
puțin timp de la nefericitul eveniment, șeful poliției primește într-un plic
degetul acesteia, însă, paradoxal, niciun indiciu despre locul în care s-ar
putea afla trupul neînsuflețit al superbei actrițe.
Așadar, avem un cadavru fără unul dintre degete și un alt
deget fără cadavru. Iar după o privire mai atentă, Harry Hole realizează că la
scena primei crime ucigașul și-a lăsat (aparent) semnătura, o stea în cinci
colțuri, scrijelită cel mai probabil cu o lamă. Și nu e doar asta... În
apropierea femeii este descoperit un diamant roșu în formă de stea, o
bijuterie, nu foarte prețioasă, care, după caracteristicile unice, putea proveni
doar din minele din Sierra Leone. În timp ce colegii săi cred că ucigașul ar putea
fi un sociopat (a nu se confunda cu psihopat), Harry își îndreaptă investigația
într-o direcție cu totul nouă, având parte de o introducere, fragmentată, dar
necesară, în ocultism. Astfel, descoperă câteva dintre semnificațiile stelei, ajungând,
evident, la pentagramă, unul dintre simbolurile diavolului. Dar analiza
bineînțeles că nu se oprește aici, iar protagonistul este din ce în ce mai
sigur că omul pe care-l urmărește practică magia neagră și că, prin omorurile
pe care le pune-n scenă, nu face decât să săvârșească un vechi ritual păgân.
Dar cred c-am sărit, din nou, puțin cam departe, așa că
haideți să ne întoarcem la începutul poveștii. După cum știm din volumele anterioare,
Harry este bântuit de moartea colegei și prietenei sale, Ellen Gjelten. Deși știe că un alt polițist este
responsabil de omor, mai exact Tom Waaler, omul nostru nu are suficiente dovezi
ca să-l bage pe nenorocit la răcoare. Mai mult decât atât, în prezent cei doi
trebuie să lucreze împreună ca să pună mâna pe ucigașul ce terorizează, pe
bicicletă, Oslo. Apropiați, dar în același timp păstrând distanța, Hole și
Waaler ajung să se descopere mai bine unul pe celălalt, fiecare trezind în oponentul
și partenerul său respectul și un anumit grad de fascinație. Pe lângă asta,
Harry e în continuare pe buza prăpastiei, mai mereu cu recipientul metalic
la-ndemână, noaptea nu poate să doarmă din cauza coșmarurilor, ziua preferă să
stea pe la barul lui preferat, Subacvatic, și, în ciuda faptului că Oleg începe
să-i atribuie o figură paternă, nu reușește nicicum să se mai apropie emoțional
de Rakel, fiind tot timpul cu gândul la ancheta ce i-a smuls, fulgerător și
fără milă, ultimii trei ani din viață.
Sunt sigur c-am mai zis asta, însă așa e... Nesbø e un pescar
care, odată ce te-a prins în plasă, nu te aruncă înapoi până când nu ești
pregătit să descoperi adevărul. O mulțime de piste, aproape toate false, o altă
mulțime de personaje, unele vinovate, altele mai puțin culpabile, chipuri,
chipuri și iar chipuri, un vârtej ce te poartă peste tot, promițându-ți marea
cu sarea, dar care te învârte până când îți pierzi toate reperele. Ba el e
ucigașul, ba nu e el, dar, totuși, ar putea fi el, fiecare caracter ce intră-n
cadru nu face decât să complice și mai mult intriga. Dacă ar trebui să-l
comparăm cu un joc de puzzle, atunci revelația s-ar afla, cu siguranță, pe
piesa lipsă, cea pe care ai pierdut-o undeva pe drum spre casă. Însă deja ai
zărit cheia, iar ca s-o observi din nou, trebuie să-ți anulezi complet
simțurile și să te bazezi în totalitate pe logică, pentru că întrebarea e nu
„unde”, nu „când”, ci ”de ce”.
Un proiect: